BSc in Psychology

Course Information Package

Course Unit TitleRESEARCH METHODS IN PSYCHOLOGY
Course Unit CodePDIS101
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated5
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Γνωρίζει τα βασικά στάδια ανάπτυξης μίας επιστημονικής έρευνας
  2. Διακρίνει τις βασικές φιλοσοφικές διαφορές της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας και να προτείνει τρόπους σύνδεσης των δύο.
  3. Οικοδομήσει μία ολοκληρωμένη αντίληψη για τις μεθόδους έρευνας και να είναι σε θέση να τις εφαρμόζουν για το σχεδιασμό και την ολοκλήρωση μιας ερευνητικής δραστηριότητας
  4. Εφαρμόζει κατάλληλη μεθοδολογική προσέγγιση για τη συλλογή, την οργάνωση, κωδικοποίηση και ανάλυση ποσοτικών δεδομένων, έχοντας επίγνωση των πλεονεκτημάτων και των περιορισμών της κάθε προσέγγισης
  5. Εφαρμόζει κατάλληλη μεθοδολογική προσέγγιση για τη συλλογή, την οργάνωση, κωδικοποίηση και ανάλυση ποιοτικών δεδομένων, έχοντας επίγνωση των πλεονεκτημάτων και των περιορισμών της κάθε προσέγγισης.
  6. Επιλέγει το κατάλληλο δείγμα για τη διεξαγωγή μίας έρευνας και να εντοπίζει τους περιορισμούς που πηγάζουν από την επιλογή του δείγματος
  7. Αντιλαμβάνεται τα θέματα δεοντολογίας και ηθικής στην έρευνα.
  8. Αξιολογεί κριτικά έρευνας που αναπτύσσονται στο χώρο της ψυχολογίας.
  9. Γνωρίζει τις βασικές προϋποθέσεις για τη διεξαγωγή ενός επιστημονικού πειράματος στη ψυχολογία, με ζώα τόσο στο περιβάλλον του εργαστηρίου όσο και στη φύση
  10. Κρίνει , βάση επιστημονικών γνώσεων την ορθότητα πειραμάτων που εδείχθησαν η διεξάγονται με άτομα, ομάδες η και οικογένειες σε επιστημονικά εργαστήρια.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

Τι είναι επιστημονικήέρευνα. Διάκριση ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας. Μεθοδολογική τριγωνοποίηση.

2.      Τα στάδια ανάπτυξηςενός σχεδίου έρευνας.

3.  Συλλογή στοιχείων απόβιβλιογραφική ανασκόπηση και μηχανές αναζήτησης για εργαλεία συλλογής δεδομένωνσχετικών με ένα θέμα. Αξιολογική, κριτική προσέγγιση. APA style.

4. Σύνδεση τωνερευνητικών ερωτημάτων μίας έρευνας με τη μέθοδο συλλογής δεδομένων. Εντοπισμόςμεταβλητών και σχεδιασμός πλάνου. Πειραματικοί και ψευδοπειραματικοίσχεδιασμοί.

5. Εργαλεία συλλογήςδεδομένων ποσοτικής έρευνας. Δοκίμιο, ερωτηματολόγιο, δομημένη συνέντευξη,δομημένη κλείδα παρατήρησης. Μετάφραση ή μεταφορά εργαλείου από άλλοπολιτισμικό περιβάλλον. Έλεγχος εγκυρότητας και αξιοπιστίας.

6.     Εργαλεία συλλογήςδεδομένων ποιοτικής έρευνας. Κλινική συνέντευξη, ομαδική συνέντευξη,παρατήρηση, ημερολογιακή καταγραφή κ.ά. Έλεγχος εγκυρότητας και αξιοπιστίας.

7.     Κριτήρια και μέθοδοιεπιλογής του δείγματος σε σχέση με τον πληθυσμό της έρευνας. Μέγεθος τουδείγματος με βάση τον αριθμό των μεταβλητών. Αντιπροσωπευτικότητα δείγματος.Σφάλμα δειγματοληψίας.

8.     Θέματα ηθικής καιδεοντολογίας στη συλλογή δεδομένων από το δείγμα και στην παρουσίαση τωναποτελεσμάτων μετά τη σχετική ανάλυση. 

9.     Τρόπος παρουσίασης καικαταγραφής των αποτελεσμάτων μίας έρευνας.

10.  Εφαρμογές βασικώνπειραμάτων Αντίληψης και Προσοχής, καθώς και ανάθεση εργασιών σε μικρές ομάδεςμε θέμα το σχολιασμό των αποτελεσμάτων των πειραμάτων που πραγματοποιήθηκαν σεμεγάλα ερευνητικά  κέντρα ψυχολογίας.

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Babie, E. (2011). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Κριτική.
  • Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας (Σ. Κυρανάκης, Μ. Μαυράκη, Χ. Μητσοπούλου, Π. Μπιθάρα, Μ. Φιλοπούλου, μτφ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Mertens, D. M. (2009). Έρευνα και αξιολόγηση στην εκπαίδευση και την ψυχολογία(Ε. Γιαννακοπούλου, επιμ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
References
  • Σταλίκας, Α. (2005). Μέθοδοι έρευνας στην ψυχολογία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Cohen, R. (2002). Psychological testing and assessment: an introduction to tests and measurement. Boston: McGraw-Hil.
  • Hawarth, J. (1996). Psychological research: innovative methods and strategies. London: Routledge.
  • Phares, J. (1997). Clinical psychology: concepts, methods and profession. London.
  • Wiersma, W., & Jurs, S. (2008). Research Methods in Education: An Introduction: F.E. Peacock Publishers.
Planned learning activities and teaching methods

Διαλέξεις, Συζητήσεις, Παρουσιάσεις, Γραπτέςεργασίες/ μικροέρευνα.

Χρήση της διαδικτυακής πλατφόρμας του πανεπιστημίουγια ανάρτηση των διαλέξεων και εργασιών και για ανοικτές συζητήσεις με τουςφοιτητές.

Assessment methods and criteria
MIdterm Exam20%
Group Project20%
Final Exam60%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO