Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleTEACHING OF CHILDREN’S LITERATURE IN PRIMARY EDUCATION
Course Unit CodeGRK205
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated5
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Explain the characteristics of contemporary children’s literature for latter childhood and trace these characteristics in specific texts.
  2. Know the stages of the development of literary understanding.
  3. Present, discuss critically and put into practice in a combinatory way theories of literary teaching, particularly reader centered theories and text centered theories.
  4. Explain the goals of the major literary teaching orientations in primary education, as well as their basic concepts and analytic tools.
  5. Develop teaching plans according to the major literary teaching orientations in primary education.
  6. Assess children’s understanding of narrative economy, genre, intertextuality, style, thematic and ideology.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

The teaching of literature in primary school. Short history overview. Modern literary education curricula in Cyprus, Greece and Europe.

Text centered and reader center theories in literary education.

Stages of the development of literary understanding. From the reader as player to the reader as hero and heroine.

Thematic understanding, style and thematic teaching. Basic concepts and analytic tools. Teaching scenarios. Developing related activities.

Narrative understanding and narrative teaching. Basic concepts and analytic tools. Teaching scenarios. Developing related activities.

Intertextual understanding and intertextual teaching. Basic concepts and analytic tools. Teaching scenarios. Developing related activities.

Understanding genres / reading genres. Basic concepts and analytic tools. Teaching scenarios. Developing related activities.
Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Culler, Jonathan (1998) Λογοτεχνική θεωρία. Μια συνοπτική εισαγωγή. μτφρ. Κ. Διαμαντάκου. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. σελ. 113-129.
  • Πρόγραμμα σπουδών λογοτεχνίας. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων Σπουδών. 2010, 1-41.
  • Πρόγραμμα σπουδών για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Οδηγός για τον εκπαιδευτικό. Αθήνα 2011, 1-31.
  • Καλογήρου, Τζίνα (2003) Ζητήματα θεωρίας, ανάγνωσης και διδασκαλίας του διηγήματος. Τέρψεις και ημέρες ανάγνωσης. τόμ. Α’. Αθήνα: Εκδόσεις της Σχολής Ι. Μ. Παναγιωτόπουλους. σ. 133- 143.
  • Κανατσούλη, Μένη (2004) Τι είναι ιδεολογία. Ιδεολογικές διαστάσεις της παιδικής λογοτεχνίας, Αθήνα, Τυπωθήτω - Γ. Δαρδανός, 2004, 15- 26.
  • Κανατσούλη, Μένη (2004) Διακειμενικές σχέσεις, ανατρεπτικά κείμενα και ιδεολογία. Ιδεολογικές διαστάσεις της παιδικής λογοτεχνίας. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γ. Δαρδανός, σελ. 47 – 62.
  • Καρατάσου, Κ. (2009) Αλληγορίες ενηλικίωσης. Η αξιοποίηση των ειδών στη λογοτεχνική εκπαίδευση. Πρακτικά του συνεδρίου «Η διδασκαλία της ελληνικής ως πρώτης (ή ως δεύτερης) γλώσσας», επιμ. Ντίνας, Κ. Χατζηπαναγιωτίδη, Ά., Βακάλη, Ά., Κωτόπουλος, Τ. & Στάμου, Α., 2010.
  • http://linguistics.nured.uowm.gr/Nimfeo2009/praktika Παπαρούση, Μαρίτα (Ιούνιος 2005) Η δομή της λογοτεχνικής αφήγησης: σκέψεις για μια διδακτική αξιοποίηση. Κείμενα 2. 1-11.
  • Γιάννης Σ. Παπαδάτος, Παιδικό βιβλίο και φιλαναγνωσία. Θεωρητικές αναφορές και προσεγγίσεις- δραστηριότητες, Αθήνα, Πατάκης, 2009, 49-79.
  • Παπαρούση, Μαρίτα (Δεκέμβριος 2008) Εννοιολογική μεταφορά: μια απόπειρα διδακτικής αξιοποίησης. Κείμενα 8, σελ. 1- 13.
References
  • Pieper, Irene (2006) The Teaching of Literature. Intergovernmental Conference Languages of Schooling: towards a Framework for Europe. Strasburg.
  • Smit, Edna K. (May 1990) Teaching theme to elementary students. The Reading Teacher. σελ.699-701.
  • Munde, Gail (1997) What Are You Laughing at? Differences in Children’s and Adults’ Humorous Book Selections for Children. Children’s Literature in Education (28:4).
  • Philpot, Don K. (2005) Children’s Metafiction, Readers and Reading: Building Thematic Models of Narrative Comprehension. Children’s Literature in Education (36:2)
  • Dobson, Stephen (2005). Narrative Competence and the Enhancement of Literacy. Some Theoretical Reflections. International Journal of Media, Technology and Lifelong Learning (1:2).
Planned learning activities and teaching methodsAll lessons are organised in two parts. The first part has the form of a lecture, and is mostly theoretical, and the second has an applied format, with the students working with textual analysis related to the theoretical part of the lesson. The students have access to the computer presentations used for the lectures.
Assessment methods and criteria
Test20%
Book analysis10%
Group presentation10%
Quizzes20%
Final Exam40%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Εκτύπωση  Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο