Course Unit Title | LEARNING DIFFICULTIES IN PRIMARY EDUCATION |
Course Unit Code | SED402 |
Course Unit Details | |
Number of ECTS credits allocated | 4 |
| Learning Outcomes of the course unit | By the end of the course, the students should be able to:- Evaluate the importance of Early Identification and Intervention for developmental disabilities/disorders
- Outline the basic characteristics/symptoms of various developmental disabilities, such as sensory problems, motor difficulties, mental retardation, Down syndrome, Autism, Asperger’s syndrome, ADD – ADHD, and Dyslexia.
- Identify the early signs for each developmental; disability/disorder presented in class, e.g. sensory problems, motor difficulties, mental retardation, Down syndrome, Autism, Asperger’s syndrome, ADD – ADHD, and Dyslexia.
- Employ intervention strategies to support students with various developmental disabilities
- Explain the role of the primary school teacher in the identification of developmental disabilities
- State and debate for the importance of the primary school teacher during the intervention process.
|
Mode of Delivery | Face-to-face |
Prerequisites | NONE | Co-requisites | NONE |
Recommended optional program components | NONE |
Course Contents | Introduction:
Definition of Learning Difficulties
Introduction to special education
Special education in Cyprus (Historical overview and current situation)
Developmental Disabilities/Disorders
Definition, clinical characteristics/symptoms, diagnosis and intervention for:
Sensory Difficulties
Motor Difficulties
Mental Retardation
Down Syndrome
Autism and Asperger’s Syndrome
Attention Deficit Disorder and Attention Deficit Hyperactivity Disorder Dyslexia |
Recommended and/or required reading: |
Textbooks | - Μ. Τζουριάδου, (1995). Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ, 1995.
- Ε. Λιβανίου, Μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς στην κανονική τάξη. Εκδόσεις: ΚΕΔΡΟΣ, 2007.
- Σ. Παντελιάδου, Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη: Τι και γιατί. Εκδόσεις: Πεδίο, 2010.
|
References | - Μ. Τζενάκη & Ι. Μιχελογιάννης, Μαθησιακές δυσκολίες. Εκδόσεις: ΓΡΗΓΟΡΗ, 1998.
- Β. Σακκάς, Μαθησιακές δυσκολίες και οικογένεια: Παιδαγωγική και κοινωνιοψυχολογική προσέγγιση. Εκδόσεις: ΑΤΡΑΠΟΣ-ΠΕΡΙΒΟΛΑΚΙ, 2001.
- Χ. Ιωακειμίδη, & Ι. Γεωργούδης, Μαθησιακές δυσκολίες. Δυσλεξία. Θεωρία και πράξη. Εκδόσεις: ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ, 2004.
- Α. Κυπριωτάκης, Τα ειδικά παιδιά και η αγωγή τους. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη, 2000.
- Ε. Κάκουρος, Το Υπερκινητικό Παιδί. Ελληνικά Γράμματα, 2001.
- Ε. Κάκουρος, & Κ. Μανιαδάκη, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα. Ελληνικά Γράμματα, 2000
- Μ. Καϊλα, Ν. Πολεμικός & Γ. Φιλίππου, (1997). Άτομα με Ειδικές Ανάγκες. Ελληνικά Γράμματα, 1997.
- Α. Ζωνιού-Σιδέρη, (1998). Οι ανάπηροι και η εκπαίδευση τους. Ελληνικά Γράμματα, 1998.
- Ε. Τάφα, Συνεκπαίδευση παιδιών με και χωρίς προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς. Ελληνικά Γράμματα, 1998.
|
Planned learning activities and teaching methods | The taught part of course is delivered to the students by means of lectures, conducted with the help of computer presentations. Lecture notes and presentations are available through the web (e-learning platform) for students to use in combination with the textbooks. During lectures some case studies are presented |
Assessment methods and criteria | Reports-assignments (3) | 40% | Final Exam | 60% |
|
Language of instruction | Greek |
Work placement(s) | NO |