Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleLEARNING DIFFICULTIES IN PRIMARY EDUCATION
Course Unit CodeSED402
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated4
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Evaluate the importance of Early Identification and Intervention for developmental disabilities/disorders
  2. Outline the basic characteristics/symptoms of various developmental disabilities, such as sensory problems, motor difficulties, mental retardation, Down syndrome, Autism, Asperger’s syndrome, ADD – ADHD, and Dyslexia.
  3. Identify the early signs for each developmental; disability/disorder presented in class, e.g. sensory problems, motor difficulties, mental retardation, Down syndrome, Autism, Asperger’s syndrome, ADD – ADHD, and Dyslexia.
  4. Employ intervention strategies to support students with various developmental disabilities
  5. Explain the role of the primary school teacher in the identification of developmental disabilities
  6. State and debate for the importance of the primary school teacher during the intervention process.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

Introduction:

   Definition of Learning Difficulties

   Introduction to special education

   Special education in Cyprus (Historical overview and current situation)

   Developmental Disabilities/Disorders    

Definition, clinical characteristics/symptoms, diagnosis and intervention for:

  Sensory Difficulties

  Motor Difficulties

  Mental Retardation

  Down Syndrome

  Autism and Asperger’s Syndrome

  Attention Deficit Disorder and Attention Deficit Hyperactivity Disorder  

  Dyslexia
Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Μ. Τζουριάδου, (1995). Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ, 1995.
  • Ε. Λιβανίου, Μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς στην κανονική τάξη. Εκδόσεις: ΚΕΔΡΟΣ, 2007.
  • Σ. Παντελιάδου, Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη: Τι και γιατί. Εκδόσεις: Πεδίο, 2010.
References
  • Μ. Τζενάκη & Ι. Μιχελογιάννης, Μαθησιακές δυσκολίες. Εκδόσεις: ΓΡΗΓΟΡΗ, 1998.
  • Β. Σακκάς, Μαθησιακές δυσκολίες και οικογένεια: Παιδαγωγική και κοινωνιοψυχολογική προσέγγιση. Εκδόσεις: ΑΤΡΑΠΟΣ-ΠΕΡΙΒΟΛΑΚΙ, 2001.
  • Χ. Ιωακειμίδη, & Ι. Γεωργούδης, Μαθησιακές δυσκολίες. Δυσλεξία. Θεωρία και πράξη. Εκδόσεις: ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ, 2004.
  • Α. Κυπριωτάκης, Τα ειδικά παιδιά και η αγωγή τους. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη, 2000.
  • Ε. Κάκουρος, Το Υπερκινητικό Παιδί. Ελληνικά Γράμματα, 2001.
  • Ε. Κάκουρος, & Κ. Μανιαδάκη, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητα. Ελληνικά Γράμματα, 2000
  • Μ. Καϊλα, Ν. Πολεμικός & Γ. Φιλίππου, (1997). Άτομα με Ειδικές Ανάγκες. Ελληνικά Γράμματα, 1997.
  • Α. Ζωνιού-Σιδέρη, (1998). Οι ανάπηροι και η εκπαίδευση τους. Ελληνικά Γράμματα, 1998.
  • Ε. Τάφα, Συνεκπαίδευση παιδιών με και χωρίς προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς. Ελληνικά Γράμματα, 1998.
Planned learning activities and teaching methodsThe taught part of course is delivered to the students by means of lectures, conducted with the help of computer presentations. Lecture notes and presentations are available through the web (e-learning platform) for students to use in combination with the textbooks. During lectures some case studies are presented
Assessment methods and criteria
Reports-assignments (3)40%
Final Exam60%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Εκτύπωση  Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο