Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleLITERATURE AND CINEMA
Course Unit CodeGED105
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated4
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Use in a consistent way concepts regarding film and literary narrative to discuss specific literary and filmic texts.
  2. Specify differences between film and literary narrative.
  3. Discuss how film and literary narrative influenced each other.
  4. Critically examine intertextual relations between novels and films.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program components -  Guerin, M.-A. (2007). Η αφήγηση στον κινηματογράφο. Μτφρ. Δώρα Θυμιοπούλου. Αθήνα: Πατάκης.
-  Λεοντάρης, Γ. (2001). Ρόλοι και λειτουργίες του αφηγητή στη λογοτεχνική και την κινηματογραφική αφήγηση: Πρώτα στοιχεία για μια εισαγωγή στη συγκριτική αφηγηματολογία. περ. Σύγκριση/ Comparaison 12, σ. 160-172.
-  Μωραΐτης, Μ. (επιμ). (1990). Το μυθιστόρημα στον κινηματογράφο. Μτφρ. Μ. Μωραΐτης. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
-  Ταμπάκη-Ιωνά, Φ. & Γαλάνη, Μ. Ε. (επιμ.) (2012). Από τη λογοτεχνία στον κινηματογράφο. Αθήνα: Αιγόκερως.

Course Contents -  Short historical overview about film adaptations. Special reference to major adaptations for children’s and young adults’ cinema.
-  Basic concepts of film and literary analysis. Popular genres in film and literary narrative.
-  Film and literary narrative. Similarities and differences in storytelling. The issue of faithfulness.
-  Comprehension of filmic and literary narrative. Intertextuality in films and novels.
-  Creative film and reading audiences. Adaptation exercises. Developing related activities.
-  Books and films in classroom. Multiliteracies, film and literary education.

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Κακλαμανίδου, Δ. (2006). Όταν το μυθιστόρημα συνάντησε τον κινηματογράφο. Θεωρητικές προσεγγίσεις και συγκριτικές αναλύσεις. Αθήνα: Αιγόκερως.
  • Giotopoulou, K., 2013. Η κινηματογραφική ταινία στο μάθημα της λογοτεχνίας στην ελληνική εκπαίδευση. In M. Tsianikas, N. Maadad, G. Couvalis, and M. Palaktsoglou (eds.) "Greek Research in Australia: Proceedings of the Biennial International Conference of Greek Studies, Flinders University June 2011", Flinders University Department of Language Studies - Modern Greek: Adelaide, 361-376. https://www.academia.edu/4824487/_
  • Κούρτη Ε. Σιδηροπούλου Χ. Τσίγκρα Μ. (2009). Ερευνώντας τον Κόσμο του Παιδιού, Αφιέρωμα «Παιδική Ηλικία και Κινηματογράφος». Επιστημονική περιοδική έκδοση της Ο.Μ.Ε.Ρ., τεύχος 09, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
References
    Planned learning activities and teaching methods All lessons are organized in two parts. The first part has the form of a lecture, and is mostly theoretical, and the second is delivered in an applied format (workshops), with the students engaging creatively with films and novels. The students have access to the computer presentations used for the lectures.

    Assessment methods and criteria
    Test20%
    Dossier containing reports on the workshops 20%
    Group presentation 20%
    Final Exam40%
    Language of instructionGreek
    Work placement(s)NO

     Εκτύπωση  Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο