Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleSOCIOLOGY OF EDUCATION
Course Unit CodeSOC401
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated4
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Επεξηγούν βασικές κοινωνιολογικές έννοιες. Η κοινωνία σαν κοινωνικό σύστημα, οι κοινωνικοί θεσμοί και οι λειτουργίες τους, το άτομο στην καθημερινότητα. Κοινωνική ενσωμάτωση, κοινωνική σύγκρουση και κοινωνική αλλαγή.
  2. Αναλύουν, συζητούν και συγκρίνουν μεταξύ τους βασικές κοινωνιολογικές θεωρίες με εστίαση στο φαινόμενο της Κοινωνικοποίησης και τις ερμηνείες για τις δυναμικές των σχετικών δομών.
  3. Περιγράφουν και αναλύουν το αντικείμενο της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, καθώς και τις συνθήκες εμφάνισης και ανάπτυξης του κλάδου.
  4. Αναλύουν την λειτουργία του σχολείου σαν μηχανισμού αναπαραγωγής, ενσωμάτωσης αλλα και εν δυνάμει κοινωνικής αλλαγής.. Αναλύουν την αντιμετώπιση από το σχολείο του φαινομένου της ανισότητας στις πολλαπλές της μορφές. Αναλύουν και συγκρίνουν μεταξύ τους τις διάφορες σχετικές με αυτό ερμηνείες.
  5. Ερμηνεύουν την ιστορική και κοινωνική λειτουργία και επιδράσεις της μαζικής εκπαίδευσης στην κυπριακή κοινωνία.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents -  Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία. Κατανόηση βασικών κοινωνιολογικών εννοιών και οπτικών/μοντέλων ανάλυσης.
-  Βασικές σχολές/ μοντέλα ανάλυσης. Οι θεμελιωτές της Κοινωνιολογίας. Επίπεδα και κοινωνικές σφαίρες ανάλυσης. Κοινωνική σταθερότητα και Λειτουργισμός. Κοινωνική σύγκρουση και κοινωνική αλλαγή. Μορφές και θεσμοί κοινωνικοποίησης.
-  Το αντικείμενο της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, οι συνθήκες εμφάνισης και ανάπτυξης του κλάδου στο πλαίσιο της ανάπτυξης της μαζικής εκπαίδευσης.
-  Η "θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου", η θεωρία του Δομολειτουργισμού και η Εκπαίδευση σαν θεσμός και σαν διαδικασία.
-  Οι έρευνες για την ανισότητα και η ριζοσπαστική οπτική: ταξική αναπαραγωγή και ιδεολογική νομιμοποίηση.
-   Ιστορική-κοινωνική διαμόρφωση της μαζικής εκπαίδευσης στην Κύπρο. Προβλήματα και απρόσμενες συνέπειες.

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Giddens, A.(2002).Κοινωνιολογία. Αθήνα : Gutenberg.
  • Giddens,A.(1993).Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
  • Φραγκουδάκη,Α.(1985).Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα:Παπαζήση.
  • Ανθογαλίδου,Θ.(1987).Ο ρόλος της εκπαίδευσης στην αναπαραγωγή και εξέλιξη μιας παραδοσιακής κοινωνίας. Αθήνα : Θεμέλιο.
  • Apple,M.(1993).Εκπαίδευση και εξουσία. Θεσσαλονίκη:Παρατηρητής.
  • Μηλιός,Γ.(1993).Εκπαίδευση και εξουσία. Αθήνα:Κριτική Επιστημονική Βιβλιοθήκη.
  • Τσαούση,Δ.(2006).Η Κοινωνία του Ανθρώπου. Αθήνα:Gutenberg.
  • Παπαιωάννου,Α.(2003). Εκπαιδευτική Διοίκηση Διαχείριση: Το κοινωνικό Κεφάλαιο. Λευκωσία: Κύπρος.
  • Peter Loizos. (1986).Αλλαγές στη Δομή της Κοινωνίας. Στο Κυπριακά, 1878-1955.Λευκωσία: Κύπρος.
  • Φραγκουδάκη,Α.(1987). Γλώσσα και Ιδεολογία. Αθήνα: Οδυσσέας.
References
  • Υπουργείο Παιδείας.(1990).Σχολική αποτυχία. Λευκωσία: Γ.Τ.Π.
  • Παπαδόπουλος Μ. (2000). Πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του Λειτουργικού Αναλφαβητισμού.
Planned learning activities and teaching methods Η διδασκαλία του μαθήματος αποτελείται από διαλέξεις για την προσφορά του θεωρητικού υπόβαθρου. Οι φοιτητές/τριες εμπλέκονται στην διαδικασία μάθησης με ασκήσεις εφαρμογής των θεωρητικών εννοιών σε καθημερινά ζητήματα έτσι ώστε να δουν έμπρακτα την "υπόσχεση" της κοινωνιολογικής φαντασίας για  την κατανόηση της "διασταύρωσης της ιστορίας με την βιογραφία".
Η διαδικασία μάθησης είναι οργανωμένη σε ένα εξελικτικό πλαίσιο το οποίο να οδηγεί σε μια εμπέδωση και δημιουργική χρήση των εννοιών και των αναλυτικών μοντέλων.
Assessment methods and criteria
Test20%
Assignment30%
Final Exam50%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Εκτύπωση  Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο