Course Details

Course Information Package

Course Unit TitlePRINCIPLES OF HEALTH EDUCATION AND HEALTH PROMOTION
Course Unit CodeHEP550
Course Unit DetailsMSc Health Education and Health Promotion (Required Courses) -
Number of ECTS credits allocated10
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Να επεξηγούν τις έννοιες: υγεία, αγωγή υγείας και προαγωγή υγείας.
  2. Να διερευνούν και να διευκρινίζουν την αναγκαιότητα ανάπτυξης και εφαρμογής προγραμμάτων αγωγής και προαγωγής υγείας στην εκπαίδευση και στην κοινότητα (σχολείο, χώροι εργασίας, πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας).
  3. Να εντοπίζουν και να αξιολογούν παράγοντες (π.χ. αξίες, αντιλήψεις, φύλο, ηλικία, μορφωτικό επίπεδο, οικονομική κατάσταση - φτώχεια, εθνικότητα, πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, ανισότητες στην υγεία, περιβάλλον, ΜΜΕ κ.ά ), οι οποίοι επηρεάζουν την υιοθέτηση υγιεινών τρόπων ζωής και την τροποποίηση βλαβερών για την υγεία συμπεριφορών.
  4. Να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν διαδραστικπές μεθοδολογίες για την εφαρμογή προγραμμάτων αγωγής και προαγωγής υγείας.
  5. Να αναλύουν κριτικά, να επεξηγούν συγκρίνουν και να αξιολογούν σύγχρονες θεωρίες, αντιλήψεις και μοντέλα (ανθρωποκεντρικό, παιδαγωγικό, ενδυνάμωσης κ.ά) που υποστηρίζουν το σχεδιασμό, την εφαρμογή και την αξιολόγηση προγραμμάτων που στοχεύουν στην υιοθέτηση /αλλαγή / προσαρμογή συμπεριφορών υγείας.
  6. Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα της δημιουργίας συναιτερισμών με διάφορους οργανισμούς / φορείς (κυβερνητικούς και μή) για την ανάπτυξη και εφαρμογή προγραμμάτων αγωγής και προαγωγής υγείας.
  7. Να αναγνωρίζουν το ρόλο των πολιτικών δομών / οργανισμών και πολιτικών αποφάσεων στην επιλογή, διαμόρφωση και εφαρμογή προγραμμάτων αγωγής και προαγωγής υγείας και να αξιολογούν κριτικά ηθικά διλήμματα που προκύπτουν από τέτοιες επιλογές (προτεραιότητες, ομάδες, περιεχόμενο προγραμμμάτων, μεθοδολογία).
  8. Να αξιολογούν ανάγκες υγείας , να σχεδιάζουν, να εφαρμόζουν και να αξιολογούν προγράμματα για την επίτευξη των στόχων της αγωγής και προαγωγής υγείας για τον 210 αιώνα (Millenneum Goals) και ειδικότερα σε σχέση με τα σύγχρονα κυπριακά δεδομένα (π.χ.: κοινωνικές ανισότητες, ευάλωτες ομάδες όπως άνεργοι, μετανάστες, αιτητές ασύλου κ.ά.).
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

- Εννοιες σχετικές με την υγεία (υγεία, ασθένεια, το δυτικό ιατροκεντρικόεπιστημονικό μοντέλο υγείας).  Η υγεία ως αυτονομία. Πολιτισμικέςπροσεγγίσεις της υγείας.

- Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία: Κοινωνική τάξη, εισόδημα, μορφωτικόεπίπεδο, εθνικότητα, φύλο και υγεία. Ανισότητες στην υγεία.

- Η ανάπτυξη της αγωγής και της προαγωγής υγείας και η συμβολή του ΠΟΥ, τωνΗνωμένων Εθνών και του Συμβουλίου της Ευρώπης, Millennium Goals).

- Σύγχρονες αναδυόμενες αντιλήψεις , διεθνείς τάσεις και προσπάθειες γιαεπαναπροσδιορισμό της φροντίδας για την υγεία, της αγωγής και προαγωγής υγείας.

- Προσεγγίσεις και μοντέλα αγωγής και προαγωγής υγείας.

- Δημιουργία συναιτερισμών για την αγωγή και προαγωγή υγείας (ΓΕΣΥ, Υπ.Παιδείας, Υπ. Υγείας, Κοινοτικές υπηρεσίες, Τοπική Αυτοδιοίκηση,  Κοινωνικές Υπηρεσίες,  μη κυβερνητικοί φορείς κ.ά.)

- Αξιολόγηση αναγκών και προοπτικές της εκπαίδευσης για την προαγωγή υγείαςσε σχολεία, χώρους εργασίας και σε χώρους πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

- Μελέτη,  ανάλυση και εμβάθυνση στις προϋποθέσεις, τουςστόχους, τις διαδικασίες, τις μεθόδους και τους χώρους της αγωγής και προαγωγήςυγείας.

- Εφαρμογή και αξιολόγησηπρογραμμάτων αγωγής και προαγωγής υγείας.
Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Edellman Carole L. – Mandle Carol L. (2009). Προαγωγή της Υγείας σε όλο το εύρος της ζωής. Επιμέλεια Ελληνικής Εκδοσης: Κουτής Χ – Πολυχρονόπουλος Ε. Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισάνος. ΙSΒΝ:978-960-394-598-7.
References
  • Bartholomew, L., Parcel, G., Kok, G. & Gottlieb, N. (2006). Planning Health Promotion Programs: An intervention mapping approach. San Francisco: Jossey Bass.
  • Γκούβρα, Μ., Κυρίδης, Α., Μαυρικάκη, Ε. (2001). Αγωγή Υγείας και Σχολείο: Παιδαγωγική και Βιολογική Προσέγγιση. Αθήνα: Εκδ. Τυπωθήτω - Δαρδανός.
  • Θεοδωράκης, Γ. και Χασάνδρα, Μ. (2006). Σχεδιασμός Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας. Εκδόσεις Χριστοδουλίδη: Θεσσαλονίκη.
  • Glanz, K., Rimer, B. & Wiswanath, K. (2008). Health behaviour and health education: theory, research and practice. San Francisco: Jossey Bass.
  • Goodson, P. (2010). Theory in health promotion research and practice. USA: Jones & Bartlett.
  • Green Jackie and Tones Keith (2010). Promotion Planning and Strategies. 2nd Edition. London: Sage Publications
  • Keyser, B. Morrow, M., Doyle, K., Ogletree R. and Parsons N., (1999). Health Education Skills and Competencies. Boston – London: Jones and Bartlett Publishers.
  • Naidoo Jennie and Wills Jane (2004). Health promotion Foundations for practice. London: Bailliere Tindall.
  • Ogden J. (2004). Ψυχολογία της Υγείας. (Επιμέλεια: Μ. Λουμάκου – Α.Σ.Αντωνίου). Εκδόσεις Παρισάνος Α.Ε. ISBN: 978-960-394-237-5
  • Σώκου, Κ. (1999). Οδηγός αγωγής και προαγωγής της υγείας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Tones K. and Tilford, S., (1994). Health Education: Effectiveness, efficiency and equity. London: Chapman and Hall.
  • Weare, Katherine & Gray Gay (2000) Η προαγωγή της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Sharma Manoj & Romas John (2012). Theoretical Foundations of Health Education and Health Promotion. Jones & Bartlet Learning
  • Sheinfeld-Gorin, S. & Arnold, J. (2006). Health Promotion in Practice. USA: Jossey Bass.
  • Journals: American Journal of Health Behavior, Health Education Quarterly, Health Education Journal, Journal of Health Education, Health Education Research, Health promotion International
Planned learning activities and teaching methods

Το θεωρητικό υπόβαθρο τουμαθήματος προσφέρεται μέσα από διαλέξεις. Χρησιμοποιούνται, επίσης,συμμετοχικές δραστηριότητες,  ιδεοθύελλα, υπόδυση ρόλων,διερευνήσεις, συζητήσεις σε ομάδες καιστην ολομέλεια, έρευνας από μέρους των φοιτητών/

φοιτητριών καιπαρουσίασης εργασιών. Η εκπόνηση και παρουσίαση εργασιών και οι συζητήσεις στοχεύουν στην εμπλοκή όλων των φοιτητών/τριών, στηνανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας, συνεργασίας, κριτικής σκέψης,ερευνητικών δεξιοτήτων,  καθώς και στηνανάπτυξη συνεργασίας.
Assessment methods and criteria
Assignment25%
Presentation15%
Participation in group work in the classroom10%
Final Exam50%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Εκτύπωση  Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο