Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleGENDER AND HEALTH
Course Unit CodeHEP554
Course Unit DetailsMSc Health Education and Health Promotion (Electives Courses) -
Number of ECTS credits allocated10
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Να διερευνούν και να αναλύουν τους όρους βιολογικό φύλο, κοινωνικό φύλο, υγεία.
  2. Να εντοπίζουν και να εξετάζουν παράγοντες (θρησκεία, αξίες, κουλτούρα, ηλικία, περιβάλλον, ΜΜΕ, Κοινωνικο-πολιτισμικοί παράγοντες / φύλο και ανισότητες στην υγεία κ.ά) οι οποίοι επηρεάζουν την υιοθέτηση αντιλήψεων και στερεοτύπων σε σχέση με το φύλο και την υγεία.
  3. Να εξετάζουν τις διαφορές στη νοσηρότητα και θνησιμότητα και τις διαφορές και ανισότητες στη σωματική, ψυχολογική και κοινωνική πτυχή της υγείας ανάμεσα στα δύο φύλα.
  4. Να εξετάζουν παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία σε σχέση με το φύλο (όπως είναι η διατροφή, η παχυσαρκία, η άσκηση, η βία ενάντια στις γυναίκες, η φτώχεια, οι προληπτικές συμπεριφορές, το κάπνισμα, το αλκοόλ, το άγχος, οι καρδιοπάθειες).
  5. Να εξετάζουν και να αναλύουν τρόπους αμφισβήτησης των στερεοτύπων των φύλων και το ρόλο της τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης στη δημιουργία και αμφισβήτησή τους και να εξηγούν πώς η αποικοδόμηση των στερεοτύπων των φύλων θα συμβάλει στην προαγωγή της υγείας.
  6. Να εξετάζουν τη σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία σε σχέση με το φύλο.
  7. Να αξιολογούν τις επιδράσεις του φύλου στην υιοθέτηση συμπεριφορών υγείας.
  8. Να σχεδιάζουν, υλοποιούν και να αξιολογούν προγράμματα για την αποικοδόμηση των στερεοτύπων των φύλων γενικά και, πιο ειδικά, σε θέματα που αφορούν στην υγεία και την προαγωγή της.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

1.   Βιολογικό φύλο / Κοινωνικό φύλο (sex-gender): εννοιολογικές προσεγγίσεις.

2.   Το φύλο ως κοινωνικο-πολιτισμική καιοικονομικο-πολιτική κατασκευή και διαπλοκή του φύλου με άλλες όψεις της "ταυτότητας", όπως η ηλικία, η φυλή, η σεξουαλικότητα, η κοινωνικο-οικονομική διαστρωμάτωση, η θρησκεία, κ.λπ.

3.   Κοινωνικο-πολιτισμικοί παράγοντες / φύλο και ανισότητες στην υγεία.

4.   Φροντίδα υγείας και διακρίσεις φύλου.

5.   Ρόλοι των φύλων, στρες και υγεία.

6.   Φύλο, φροντίδα υγείας και κοινωνικές αλλαγές

7.   Κοινωνικό φύλο, Υγεία και Κοινωνία 

-        Κοινωνικό φύλο και πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας.

-        Κοινωνικό φύλο και φτώχεια

-        Κοινωνικό φύλο, εργασία και υγεία.

-        Κοινωνικό φύλο και ψυχική υγεία. 

-       Κοινωνικό φύλο και σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία.

-        Κοινωνικό φύλο και προαγωγή της υγείας.

-        Κοινωνικό φύλο και υγεία ηλικιωμένων

-        Ενδοοικογενειακή βία.

-        Σεξουαλική παρενόχληση.

8.     Θέματα Ειδικού Ενδιαφέροντος (επιλογή μετά από προτάσεις των μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών).

9.     Έμφυλη διάσταση στην εκπαίδευση/μετεκπαίδευση των επαγγελματιών στο χώρο της υγείας.

10.  Προκατάληψη φύλου στην έρευνα στον τομέα της υγείας.

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Annandale Ellen & Riska Elianne (2009). New Connections: Towards a Gender-inclusive Approach to Women's and Men's Health SAGE Publications.
References
  • Annandale Ellen (2009). Women’s Health and Social Change. USA: Routledge.
  • Bird Chloe E. & Rieker Patricia P. (2008). Gender and Health: The Effects of Constrained Choices and Social Policies. N.Y: Cambridge University Press.
  • Ettore Elizabeth & Riska Elianne (1995). Gender Moods: Psychotropics and Society. London: Routledge.
  • Hunt Kate & Annandale Ellen (2011) Gender and Health: Major Themes in Health and Social Welfare. Taylor & Francis Publications.
  • Riska Elianne (2006). Musculinity and Men’s Health: Coronary Heart Disease in Medical and Public Discourse.USA: Rowman and Littlefield Publishing Group Inc.
  • Connell, Robert, W. (2006) [2002]. Το Κοινωνικό Φύλο, (πρόλ. Δήμητρα Κογκίδου, Φώτης Πολίτης), (μετ. Ελένη Κοτσιφού), Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Planned learning activities and teaching methods

Tο θεωρητικό υπόβαθρο του μαθήματος προσφέρεται μέσα από διαλέξεις. Οι έννοιες του περιεχομένου γίνονται κατανοητές μέσα από συμμετοχικές δραστηριότητες, ιδεοθύελλα, διερευνήσεις, συζητήσεις (σε ομάδες και στην ολομέλεια), έρευνα από μέρους τωνφοιτητών/τριών και παρουσίασης εργασιών. Η εκπόνηση και παρουσίαση εργασιών, η υπόδυση ρόλων, τα παιχνίδια και οι συζητήσεις στοχεύουν στην εμπλοκή όλων των φοιτητών/τριών, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας, συνεργασίας, κριτικής σκέψης, επίλυσης συγκρούσεων, δεξιοτήτων για έρευνα, για κριτική μελέτη και αξιολόγηση της βιβλιογραφίας, ανάλυση και σύνθεση, στην ενθάρρυνση της συνεργασίας καθώς στην ανάπτυξη παιδαγωγικών δεξιοτήτων.   

Assessment methods and criteria
Assignment30%
Presentation15%
Participation in group works15%
Final Exam40%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Εκτύπωση  Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο