Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleETHICS OF COUNSELING
Course Unit CodeDGC505
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated6
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Να αναγνωρίζουν ότι η Συμβουλευτική, ως επάγγελμα που ανήκει στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες, διέπεται από ένα σύστημα αξιών και αρχών που διαμορφώνουν την Δεοντολογία της.
  2. Να περιγράφουν τo εσωτερικό περιεχόμενο των όρων «αξίες», «αρχές» και «δεοντολογία», ως απαραίτητα χαρακτηριστικά ενός «επαγγέλματος» στην εφαρμογή του.
  3. Να περιγράφουν εν συντομία την ιστορική, φιλοσοφική και θρησκευτική προέλευση της «Δεοντολογίας» ή «Ηθικής Φιλοσοφίας» για την βαθύτερη και ευρύτερη κατανόηση του αντικειμένου της, στα πλαίσια της δυναμικής αλληλεπίδρασης της ανθρώπινης συμπεριφοράς με το κοινωνικο-πολιτισμικό και ιστορικό πλαίσιο.
  4. Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα και χρησιμότητα ύπαρξης ενός κώδικα Δεοντολογίας στην Συμβουλευτική, λόγω των πολύπλοκων και συχνά αντιφατικών προβλημάτων και διλημμάτων που αναφύονται κατά την άσκηση της Συμβουλευτικής.
  5. Να περιγράφουν περαιτέρω τις ενδεικτικές όψεις ενός Κώδικα Δεοντολογίας για τον σύμβουλο, σε σχέση με: τον εαυτό του, το επάγγελμά του, το επαγγελματικό του πλαίσιο, το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο και τον πελάτη/συμβουλευόμενο.
  6. Να περιγράφουν ειδικότερα τις βασικές κοινές αξίες και αρχές που εμπεριέχονται σε Κώδικες Δεοντολογίας της Συμβουλευτικής.(BACP, ACA): σεβασμός στην αξιοπρέπεια του ατόμου και τα ανθρώπινα δικαιώματα, προστασία της ασφάλειας του ατόμου, διασφάλιση της ακεραιότητας της σχέσης συμβούλου-πελάτη, διασφάλιση της ποιότητας υπηρεσιών, της εχεμύθειας, της εμπιστοσύνης, του σεβασμού του ατόμου, της αυτονομίας/αυτοδιάθεσης του κ.αλ.
  7. Να αναγνωρίζουν τα προσωπικά ποιοτικά χαρακτηριστικά που χρειάζεται να διαθέτουν οι σύμβουλοι: Ειλικρίνεια, ακεραιότητα, ευκαμψία, αυτοεπίγνωση, επίγνωση του προσωπικού συστήματος αξιών, γνώσεις και δεξιότητες, κρίση κ.άλ. (BACP).
  8. Να αναγνωρίζουν τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν κατά την άσκηση του επαγγέλματος της Συμβουλευτικής και να περιγράφουν τα είδη των διλημμάτων.(πχ. διπλές σχέσεις, εμπιστευτικότητα κτλ.).
  9. Να προτείνουν μεθόδους και δεξιότητες αντιμετώπισης αυτών των διλημμάτων, καθώς και την χρήση της σχετικής νομοθεσίας.
  10. Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα εφαρμογής της Δεοντολογίας στην Συμβουλευτική οικογένειας, συζύγων , γονέων.
  11. Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα εφαρμογής της Δεοντολογίας της Συμβουλευτικής σε Επαγγελματικούς Φορείς: σχολική κοινότητα, χώροι εργασίας, Υπηρεσίες Υγείας-Πρόνοιας, Φορείς ευπαθών κοινωνικών ομάδων κτλ.
  12. Να καλλιεργήσουν τον απαιτούμενο επαγγελματισμό μέσα από τη μελέτη και ανάλυση ασκήσεων και πραγματικών περιστατικών ώστε να λειτουργήσουν δεοντολογικά στους επαγγελματικούς φορείς που θα ασκήσουν το επάγγελμα.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents -   Η Συμβουλευτική, διέπεται από ένα σύστημα αξιών και αρχών που διαμορφώνουν την Δεοντολογία της.
-  Περιγραφή των όρων, αξίες, αρχές και δεοντολογία, ως απαραίτητα χαρακτηριστικά του επαγγέλματος της Συμβουλευτικής.
-   Σύντομη περιγραφή της ιστορικής, φιλοσοφικής και θρησκευτικής προέλευσης  της Δεοντολογίας ή Ηθικής Φιλοσοφίας.
-  Αναγκαιότητα και χρησιμότητα ύπαρξης ενός  Κώδικα Δεοντολογίας στην Συμβουλευτική.
-  Ενδεικτική περιγραφή ενός Κώδικα Δεοντολογίας για το σύμβουλο, σε σχέση με: τον εαυτό του, το επάγγελμά του, το επαγγελματικό του πλαίσιο, το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο και τον πελάτη/συμβουλευόμενο.
-  Περιγραφή και ανάλυση ειδικότερα των βασικών αξιών και αρχών που εμπεριέχονται σε Κώδικες Δεοντολογίας της Συμβουλευτικής (BACP, ACA).
-  Τα προσωπικά ποιοτικά χαρακτηριστικά που χρειάζεται  να διαθέτουν οι σύμβουλοι: ειλικρίνεια, ακεραιότητα, αυτοεπίγνωση, επίγνωση του προσωπικού συστήματος αξιών, γνώσεις και δεξιότητες κ.άλ. (BACP).
-  Τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν κατά την άσκηση του επαγγέλματος της Συμβουλευτικής  και περιγραφή τους (πχ. διπλές σχέσεις, εμπιστευτικότητα κτλ.)
-  Μέθοδοι και δεξιότητες αντιμετώπισης αυτών των διλημμάτων, και χρήση της σχετικής νομοθεσίας.
-  Εφαρμογή της Δεοντολογίας στην Συμβουλευτική Οικογένειας, Συζύγων, Γονέων.
-  Εφαρμογή της Δεοντολογίας της Συμβουλευτικής σε Επαγγελματικούς Φορείς: σχολική κοινότητα, χώροι εργασίας, Υπηρεσίες Υγείας-Πρόνοιας, Φορείς  ευπαθών κοινωνικών ομάδων κτλ.
-  Καλλιέργεια του απαιτούμενου επαγγελματισμού μέσα από τη μελέτη και ανάλυση ασκήσεων και πραγματικών περιστατικών.
 

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Δημητρόπουλος, Ευστάθιος,(2005), «Συμβουλευτική-Προσανατολισμός», Σειρά Συμβουλευτική –Προσανατολισμός-Επαγγελματική Ψυχολογία, Κεφάλαιο Δέκατο: Αρχές και Δεοντολογία στην Ασκηση της Συμβουλευτικής, Εκδότης : Γρηγόρης, Αθήνα.
  • McLeon, John, (2005), “Εισαγωγή στην Συμβουλευτική» ,Κεφάλαιο 15, «Ηθικές Αρχές, Αξίες και Δεοντολογία στην Πρακτική της Συμβουλευτικής», ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, Αθήνα.
  • Nelson-Jones, Richard.(2009)“Βασικές Δεξιότητες Συμβουλευτικής –Ένα Εγχειρίδιο για βοηθούς»(Διαχείριση Ηθικών και Δεοντολογικών Ζητημάτων), Επιστημ. Επιμέλεια: Μ .Μαλικιώτη- Λοϊζου,Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών,Εκδ. ΠΕΔΙΟ
References
  • Corey ,Gerald,(2009),” Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy” ,Chapter 3, Ethical Issues in Counseling Practice, (8th edition)Thomson and Brooks/Cole,USA
  • Cottone,R.(2006) Counseling Ethics and Decision-Making (3rd Edition), USA:Brooks/Cole.
  • McLeon, John, ( 2005, 2009, 2013)”An Introduction to Councelling” Open University Press,Maidenhead.
  • Remley,T.P.&Herlihy,B.P. (2013). “Ethical,Legal and Professional Issues in Counseling (4rth edition),Merill Counseling Series.
  • Welfel,E.R.(2012). “Ethics in Counseling and Psychotherapy (5th edition), USA: Brooks/Cole.
Planned learning activities and teaching methods -  Εισηγήσεις
-  Παρουσιάσεις διαφανειών(ppt)
-  Ομαδικές ασκήσεις
-  Συζητήσεις/αναλύσεις εννοιών
-  Ανάλυση  περιπτώσεων
-  Ατομική εργασία

Assessment methods and criteria
Midterm Exam 120%
Midterm Exam 220%
Final Exam60%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Εκτύπωση  Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο