MSc in Health Education and Health Promotion / Магістр з Популяризації Здоров'я

Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleHEALTH EDUCATION IN SCHOOLS – THE HEALTH EDUCATION CURRICULUM.
Course Unit CodeHEP555
Course Unit DetailsMSc Health Education and Health Promotion (Electives Courses) -
Number of ECTS credits allocated10
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Αναπτύξουν δεξιότητες, θετικές στάσεις, αξίες και παιδαγωγικές προσεγγίσεις που θα τους/τις βοηθήσουν στην αποτελεσματικότερη διδασκαλία του θέματος της αγωγής υγείας (π.χ. αμφισβήτηση στερεοτύπων σε διάφορα θέματα) σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
  2. Διευκρινίζουν την έννοια: Υγειαγωγό Σχολείο (Health Promoting School) να γνωρίζουν και να αναλύουν τα κύρια χαρακτηριστικά του και να συζητούν το ρόλο του ως συντελεστή στην προαγωγή της υγείας των παιδιών (π.χ. σε θέματα αυτοεκτίμησης, συνεργασίας με τους γονείς, κοινότητα κ.ά.)
  3. Εξετάζουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την απόκτηση και τη διατήρηση της υγείας του ατόμου (κληρονομικότητα, περιβάλλον, φύλο, ηλικία, κοινωνική τάξη, μόρφωση, δεξιότητες, στάσεις, αξίες κ.ά.)
  4. Επιλέγουν θέματα αγωγής υγείας κατάλληλα για την ηλικία και το αντιληπτικό επίπεδο των παιδιών και να τα εντάσσουν στο πρόγραμμά τους με διαθεματική προσέγγιση και σπειροειδή διάταξη.
  5. Εντοπίζουν περιοχές του αναλυτικού προγράμματος του σχολείου στις οποίες μπορούν να εντάξουν θέματα της αγωγής υγείας με έμφαση σε ευαίσθητα θέματα όπως η σεξουαλική αγωγή, χρήση και κατάχρηση ουσιών και να διερευνούν τρόπους εμπλοκής των γονιών και της κοινότητας σε αυτά. (π.χ.: πέρα από τα μαθήματα Αγωγής Υγείας, Βιολογίας Οικιακής Οικονομίας, Φυσικής Αγωγής , να μπορούν – με σχετικά κείμενα ή δραστηριότητες - να καλύπτουν θέματα που προάγουν την υγεία σε μαθήματα όπως η Τέχνη, η Μουσική, η Γλώσσα, η Σπουδή Περιβάλλοντος, οι ξένες γλώσσες κ.ά.)
  6. Αναπτύσσουν, να εφαρμόζουν και να αξιολογούν εκπαιδευτικά προγράμματα αγωγής και προαγωγής υγείας, με βάση το σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον και τις ανάγκες των παιδιών και εφαρμόζουν διαφορετικές προσεγγίσεις και ποικίλη μεθοδολογία για τη διδασκαλία θεμάτων αγωγής υγείας προγράμματα αγωγής υγείας στο σχολείο.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

- Υγεία  -Αγωγή Υγείας - Προαγωγή Υγείας: Ορισμοί Υγείας  -Αγωγής

Υγείας - Προαγωγής Υγείας,  Στόχοι Αγωγής Υγείας, Υγειαγωγό Σχολείο. Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία. Η φιλοσοφία της αγωγήςυγείας και της προαγωγής της υγείας. 


- Αναλυτικό Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας: Νέα Αναλυτικά Προγράμματα της Κύπρου (με έμφαση στα ΑΠ της ΑγωγήςΥγείας, Οικιακής Οικονομίας, Βιολογίας και Φυσικής Αγωγής)

Αναλυτικό και άτυπο αναλυτικό Πρόγραμμα ΑγωγήςΥγείας - Ολοκληρωμένο πλαίσιο αγωγής υγείας:Προγράμματα, μεθοδολογία, σχεδιασμός, οργάνωση της αγωγής υγείας στηνεκπαίδευση. Διαθεματική προσέγγιση.


- Το Υγειαγωγό Σχολείο: Η έννοια του  σχολείου ωςσυντελεστή στην προαγωγή της υγείας των παιδιών.   Ευρωπαϊκό Δίκτυο Σχολείων που Προάγουν την Υγεία(Health Promoting School: Υγειαγωγό Σχολείο). Χαρακτηριστικά του Υγειαγωγού Σχολείου. Ηεμπλοκή/ συμμετοχή των γονιών/ κοινότητας για την αποτελεσματικότερη προαγωγήτης υγείας των παιδιών.

- Αυτοεκτίμηση και η σχέση της  με την υγεία: Ανάπτυξη και εφαρμογήπρογραμμάτων που ενισχύουν την αυτοεικόνα και την αυτοεκτίμηση παιδιών. Συνεργασία με τους γονείς.

- Διεκδίκηση Δικαιωμάτων και Υγεία: Απόκτηση δεξιοτήτων διεκδίκησης δικαιωμάτων. Πώς η διεκδίκηση δικαιωμάτων συμβάλλει στη διατήρηση και την προαγωγή της υγείας.

- Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση: Παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τη διαπαιδαγώγησηπαιδιών προσχολικής ηλικίας σε θέματα σεξουαλικότητας.

- Ένταξη  θεμάτων σεξουαλικής αγωγής στην εκπαίδευση.


- Στερεότυπατων ρόλων, ευαίσθητα θέματα που αφορούν τη σεξουαλικότητα.


- Αγωγή υγείας μεταξύ συνομηλίκων (peer education programmes).

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Γκούβρα, Μ., Κυρίδης, Α., Μαυρικάκη, Ε. (2001). Αγωγή Υγείας και Σχολείο: Παιδαγωγική και Βιολογική Προσέγγιση. Αθήνα: Τυπωθήτω - Δαρδανός.
  • Θεοδωράκης, Γ. και Χασάνδρα, Μ. (2006). Σχεδιασμός Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.
References
  • Allen Louisa (2005). Sexual Subjects: Young People, Sexuality and Education. Palgrave Macmillan
  • Cowley J., David, K. and Williams,Τ.(Editors)(2000). Health Education in Schools. London:Harper & Row.
  • David, K. and Williams, T. (2003). Health Education in Schools. London: Harper Education Series.
  • Glanz, K., Rimer, B. & Wiswanath, K. (2008). Health behaviour and health education: theory, research and practice. San Francisco: Jossey Bass.
  • Keyser, B. Morrow, M., Doyle, K., Ogletree R. and Parsons N. (1999). Health Education Skills and Competencies. Boston – London: Jones and Bartlett Publishers.
  • Tones K. and Tilford, S. (1994). Health Education: Effectiveness, efficiency and equity. London: Chapman and Hall.
  • Σώκου, Κ. (1999). Οδηγός αγωγής και προαγωγής της υγείας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα
  • Χατζηχρήστου, Χ. (2005). Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο σχολείο: Πρόγραμμα Προαγωγής της Ψυχικής Υγείας και της Μάθησης. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδάνος.
  • Weare, Katherine & Gray Gay (2000). Η προαγωγή της ψυχικής και συναισθηματικής υγείας στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Planned learning activities and teaching methods

Το θεωρητικό υπόβαθρο του μαθήματος προσφέρεται μέσα από διαλέξεις. Οι έννοιες του περιεχομένου γίνονται κατανοητές μέσα από συμμετοχικές δραστηριότητες, ιδεοθύελλα, διερευνήσεις, συζητήσεις σε ομάδες και στην ολομέλεια, έρευνα από μέρους των φοιτητών/τριών και παρουσίασης ομαδικών εργασιών. Η εκπόνηση και παρουσίαση ομαδικών εργασιών από τις φοιτήτριες/τους φοιτητές, η υπόδυση ρόλων, τα παιχνίδια και οι συζητήσεις στοχεύουν στην εμπλοκή όλων των φοιτητών, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας, συνεργασίας, κριτικής σκέψης, επίλυσης συγκρούσεων, στην ανάπτυξη της αυτοεικόνας τους, στην ανάπτυξη ερευνητικών δεξιοτήτων, ικανοτήτων  για κριτική μελέτη και αξιολόγηση της βιβλιογραφίας, ανάλυση και σύνθεση, καθώς και στην ανάπτυξη συνεργασίας και παιδαγωγικών δεξιοτήτων.  Ακολουθούνται  αρχές της συνεργατικής μάθησης.