Course Unit Title | ETHICS OF COUNSELING |
Course Unit Code | DGC505 |
Course Unit Details | |
Number of ECTS credits allocated | 6 |
| Learning Outcomes of the course unit | By the end of the course, the students should be able to:- Να αναγνωρίζουν ότι η Συμβουλευτική, ως επάγγελμα που ανήκει στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες, διέπεται από ένα σύστημα αξιών και αρχών που διαμορφώνουν την Δεοντολογία της.
- Να περιγράφουν τo εσωτερικό περιεχόμενο των όρων «αξίες», «αρχές» και «δεοντολογία», ως απαραίτητα χαρακτηριστικά ενός «επαγγέλματος» στην εφαρμογή του.
- Να περιγράφουν εν συντομία την ιστορική, φιλοσοφική και θρησκευτική προέλευση της «Δεοντολογίας» ή «Ηθικής Φιλοσοφίας» για την βαθύτερη και ευρύτερη κατανόηση του αντικειμένου της, στα πλαίσια της δυναμικής αλληλεπίδρασης της ανθρώπινης συμπεριφοράς με το κοινωνικο-πολιτισμικό και ιστορικό πλαίσιο.
- Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα και χρησιμότητα ύπαρξης ενός κώδικα Δεοντολογίας στην Συμβουλευτική, λόγω των πολύπλοκων και συχνά αντιφατικών προβλημάτων και διλημμάτων που αναφύονται κατά την άσκηση της Συμβουλευτικής.
- Να περιγράφουν περαιτέρω τις ενδεικτικές όψεις ενός Κώδικα Δεοντολογίας για τον σύμβουλο, σε σχέση με: τον εαυτό του, το επάγγελμά του, το επαγγελματικό του πλαίσιο, το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο και τον πελάτη/συμβουλευόμενο.
- Να περιγράφουν ειδικότερα τις βασικές κοινές αξίες και αρχές που εμπεριέχονται σε Κώδικες Δεοντολογίας της Συμβουλευτικής.(BACP, ACA): σεβασμός στην αξιοπρέπεια του ατόμου και τα ανθρώπινα δικαιώματα, προστασία της ασφάλειας του ατόμου, διασφάλιση της ακεραιότητας της σχέσης συμβούλου-πελάτη, διασφάλιση της ποιότητας υπηρεσιών, της εχεμύθειας, της εμπιστοσύνης, του σεβασμού του ατόμου, της αυτονομίας/αυτοδιάθεσης του κ.αλ.
- Να αναγνωρίζουν τα προσωπικά ποιοτικά χαρακτηριστικά που χρειάζεται να διαθέτουν οι σύμβουλοι: Ειλικρίνεια, ακεραιότητα, ευκαμψία, αυτοεπίγνωση, επίγνωση του προσωπικού συστήματος αξιών, γνώσεις και δεξιότητες, κρίση κ.άλ. (BACP).
- Να αναγνωρίζουν τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν κατά την άσκηση του επαγγέλματος της Συμβουλευτικής και να περιγράφουν τα είδη των διλημμάτων.(πχ. διπλές σχέσεις, εμπιστευτικότητα κτλ.).
- Να προτείνουν μεθόδους και δεξιότητες αντιμετώπισης αυτών των διλημμάτων, καθώς και την χρήση της σχετικής νομοθεσίας.
- Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα εφαρμογής της Δεοντολογίας στην Συμβουλευτική οικογένειας, συζύγων , γονέων.
- Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα εφαρμογής της Δεοντολογίας της Συμβουλευτικής σε Επαγγελματικούς Φορείς: σχολική κοινότητα, χώροι εργασίας, Υπηρεσίες Υγείας-Πρόνοιας, Φορείς ευπαθών κοινωνικών ομάδων κτλ.
- Να καλλιεργήσουν τον απαιτούμενο επαγγελματισμό μέσα από τη μελέτη και ανάλυση ασκήσεων και πραγματικών περιστατικών ώστε να λειτουργήσουν δεοντολογικά στους επαγγελματικούς φορείς που θα ασκήσουν το επάγγελμα.
|
Mode of Delivery | Face-to-face |
Prerequisites | NONE | Co-requisites | NONE |
Recommended optional program components | NONE |
Course Contents | - Η Συμβουλευτική, διέπεται από ένα σύστημα αξιών και αρχών που διαμορφώνουν την Δεοντολογία της.
- Περιγραφή των όρων, αξίες, αρχές και δεοντολογία, ως απαραίτητα χαρακτηριστικά του επαγγέλματος της Συμβουλευτικής.
- Σύντομη περιγραφή της ιστορικής, φιλοσοφικής και θρησκευτικής προέλευσης της Δεοντολογίας ή Ηθικής Φιλοσοφίας.
- Αναγκαιότητα και χρησιμότητα ύπαρξης ενός Κώδικα Δεοντολογίας στην Συμβουλευτική.
- Ενδεικτική περιγραφή ενός Κώδικα Δεοντολογίας για το σύμβουλο, σε σχέση με: τον εαυτό του, το επάγγελμά του, το επαγγελματικό του πλαίσιο, το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο και τον πελάτη/συμβουλευόμενο.
- Περιγραφή και ανάλυση ειδικότερα των βασικών αξιών και αρχών που εμπεριέχονται σε Κώδικες Δεοντολογίας της Συμβουλευτικής (BACP, ACA).
- Τα προσωπικά ποιοτικά χαρακτηριστικά που χρειάζεται να διαθέτουν οι σύμβουλοι: ειλικρίνεια, ακεραιότητα, αυτοεπίγνωση, επίγνωση του προσωπικού συστήματος αξιών, γνώσεις και δεξιότητες κ.άλ. (BACP).
- Τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν κατά την άσκηση του επαγγέλματος της Συμβουλευτικής και περιγραφή τους (πχ. διπλές σχέσεις, εμπιστευτικότητα κτλ.)
- Μέθοδοι και δεξιότητες αντιμετώπισης αυτών των διλημμάτων, και χρήση της σχετικής νομοθεσίας.
- Εφαρμογή της Δεοντολογίας στην Συμβουλευτική Οικογένειας, Συζύγων, Γονέων.
- Εφαρμογή της Δεοντολογίας της Συμβουλευτικής σε Επαγγελματικούς Φορείς: σχολική κοινότητα, χώροι εργασίας, Υπηρεσίες Υγείας-Πρόνοιας, Φορείς ευπαθών κοινωνικών ομάδων κτλ.
- Καλλιέργεια του απαιτούμενου επαγγελματισμού μέσα από τη μελέτη και ανάλυση ασκήσεων και πραγματικών περιστατικών.
|
Recommended and/or required reading: |
Textbooks | - Δημητρόπουλος, Ευστάθιος,(2005), «Συμβουλευτική-Προσανατολισμός», Σειρά Συμβουλευτική –Προσανατολισμός-Επαγγελματική Ψυχολογία, Κεφάλαιο Δέκατο: Αρχές και Δεοντολογία στην Ασκηση της Συμβουλευτικής, Εκδότης : Γρηγόρης, Αθήνα.
- McLeon, John, (2005), “Εισαγωγή στην Συμβουλευτική» ,Κεφάλαιο 15, «Ηθικές Αρχές, Αξίες και Δεοντολογία στην Πρακτική της Συμβουλευτικής», ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, Αθήνα.
- Nelson-Jones, Richard.(2009)“Βασικές Δεξιότητες Συμβουλευτικής –Ένα Εγχειρίδιο για βοηθούς»(Διαχείριση Ηθικών και Δεοντολογικών Ζητημάτων), Επιστημ. Επιμέλεια: Μ .Μαλικιώτη- Λοϊζου,Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών,Εκδ. ΠΕΔΙΟ
|
References | - Corey ,Gerald,(2009),” Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy” ,Chapter 3, Ethical Issues in Counseling Practice, (8th edition)Thomson and Brooks/Cole,USA
- Cottone,R.(2006) Counseling Ethics and Decision-Making (3rd Edition), USA:Brooks/Cole.
- McLeon, John, ( 2005, 2009, 2013)”An Introduction to Councelling” Open University Press,Maidenhead.
- Remley,T.P.&Herlihy,B.P. (2013). “Ethical,Legal and Professional Issues in Counseling (4rth edition),Merill Counseling Series.
- Welfel,E.R.(2012). “Ethics in Counseling and Psychotherapy (5th edition), USA: Brooks/Cole.
|
Planned learning activities and teaching methods | - Εισηγήσεις
- Παρουσιάσεις διαφανειών(ppt)
- Ομαδικές ασκήσεις
- Συζητήσεις/αναλύσεις εννοιών
- Ανάλυση περιπτώσεων
- Ατομική εργασία
|
Assessment methods and criteria | Midterm Exam 1 | 20% | Midterm Exam 2 | 20% | Final Exam | 60% |
|
Language of instruction | Greek |
Work placement(s) | NO |