Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleTHEORY AND POLITICS OF MULTICULTURAL EDUCATION
Course Unit CodeESPLE614
Course Unit DetailsMEd Curriculum Development and Instruction (Department Electives) - MA Educational Sciences: Dynamic Learning Environments (Department Electives) -
Number of ECTS credits allocated10
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Relate approach types, institutions and rules that constitute. intercultural education in the world
  2. Deal effectively with minorities in education, in their country.
  3. Analyse approach curricula of intercultural education, comment on and approve or disapprove them.
  4. Present and analyse education models of moving populations and their influence in the curricula of the host countries.
  5. Design and apply projects related to intercultural approach.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

·         Theoretical approaches to multicultural phenomena.

·         Clarification of the terms “multiculturalism” and “interculturalism”.

·         Institutions and types of intercultural education.

·         Intercultural learning and education policy.

·         Intercultural education interventions.

·         Intercultural curriculum.

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • BANKS, J. (2004). Εισαγωγή στην πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Μτφρ. Σταματάκης, Νικ., Κουτσοβάνου, Ευγ. Αθήνα: Παπαζήσης
  • ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ Γ. Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης. - Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 2000
  • ΓΚΟΤΟΒΟΣ Α.Ε. Εκπαίδευση και. Ετερότητα Ζητήματα ∆ιαπολιτισμικής Παιδαγωγικής, - Αθήνα, Μεταίχμιο, 2002.
References
  • ∆ΑΜΑΝΑΚΗΣ ΜΙΧ. Πολυπολιτισμική – ∆ιαπολιτισμική Αγωγή: αφετηρία – στόχοι - προοπτικές. Τα εκπαιδευτικά τευχ. 16.
  • ∆ΑΜΑΝΑΚΗΣ ΜΙΧ. Η εκπαίδευση στην Ενωμένη Ευρώπη: πολιτικές και παιδαγωγικές διαστάσεις της πολυπολιτισμικότητας και της πολυγλωσσίας Τα εκπαιδευτικά τεύχ. 31, 32.
  • ∆ΑΜΑΝΑΚΗΣ Μ. Μετανάστευση και εκπαίδευση. Αθήνα, Gutenberg: 1997.
  • ∆ΑΜΑΝΑΚΗΣ Μ. Η πρόσληψη της διαπολιτισμικής προσέγγισης στην Ελλάδα Επιστήμες Αγωγής τευχ. 1-3, 2002.
  • ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ, Οδ. (2007). Διαπολιτισμικά αναλυτικά προγράμματα. Αθήνα: Τυπωθήτω- Ι. Δαρδανός.
  • ΜΑΡΚΟΥ Γ. Εισαγωγή στη διαπολιτισμική αγωγή. Ελληνική και διεθνής εμπειρία – Τόμ.1, Αθήνα, χ. εκδ. στ., 1995.
  • ΜΠΕΡΕΡΗΣ Π. Για μια διαπολιτισμική εκπαίδευση σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία - Apiroshora, Αθήνα 2001.
  • ΜΠΕΡΕΡΗΣ Π. Η ∆ιαπολιτισμική Εκπαίδευση ως προϋπόθεση στο σύγχρονο ∆ημοτικό σχολείο Πρακτικά επιστημονικής ημερίδας: «Η εμπειρία των ∆ημοτικών Σχολείων ∆ιαπολιτισμικής Εκπ/σης του Ν. Θεσσαλονίκης: Πραγματικότητα και Προοπτική της ∆ιαπολιτισμικής Εκπαίδευσης». Εκδόσεις Αινείας – Απρίλιος 2005.
  • ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ Γ. Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης. - Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 2000.
  • ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ Γ. Υπόσχεση της παιδαγωγικής - Παρατηρητής, Θεσ/νίκη, 2002.
  • MODGIL, S., VERMA G.& al. Πολυπολιτισμική εκπαίδευση: προβληματισμοί προοπτικές.Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα :Ελληνικά Γράμματα, 1997.
  • ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ, Κωνστ. (2010). Η επινόηση της ετερότητας.“Ταυτότητες” και “διαφορές.
Planned learning activities and teaching methodsThe theoretical part of the module (content of the taught concepts) is delivered by means of lectures, projects, documentaries viewing and discussing engaging students in collaborative learning.
Assessment methods and criteria
Assignments40%
Final Exam60%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Εκτύπωση  Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο