Diploma in Architect Engineer

Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleURBANISM II
Course Unit CodeAPX421
Course Unit DetailsInt.M. Architectural Engineering (Required Courses) - BA Architecture (Required Courses) -
Number of ECTS credits allocated5
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Acquire a theoretical background as a means of supporting personal proposals and projects in urban and architectural design. Acquire knowledge, which helps in identifying architectural works, personalities and trends or movements in the contemporary architectural scene.
  2. Implement the Historical, Critical and Theoretical base as a source of inspiration for performing urban and architectural design. Identifying a rich historical / theoretical background grants knowledge to the creator allowing him/her each time to give documented answers with regard to what every place and culture, natural and built environment, and every city and property needs.
  3. Give future architects experience in organising the presentation of their work and also learn architectural expression for which reading on a theoretical and practical level is required.
  4. Identify the analytical and critical process in architectural and urban design, as a basis for the criticism of architectural creativity of individual works.
  5. Interpret, in the context of the course, discussions on critical issues of specific architectural design works and personalities of architecture in general, particularly of the last two decades. Study Projects in accordance with the philosophy of the architect-creator, the geometric and morphological principles, spatial organisations, typologies, technological systems and others.
  6. Exercise critical analysis of various architectural works for the development of critical thinking. Examine and interpret works through a particular structure, which helps students to creatively deal with synthetic problems in architectural design. Study works (from floor plans, sections, elevations, photographs, and drawings in general) in the functional, spatial, morphological, technological, and environmental levels.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesAPX323Co-requisitesNONE
Recommended optional program components

-         Β. Ιωάννου, 2014, Πολεοδομικός Σχεδιασμός καιΑρχιτεκτονική της Πόλης, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.

-         Αραβαντινός Αθανάσιος, 1997, Ανατύπωση με ενημέρωση 1998,“Πολεοδομικός Σχεδιασμός, για μια βιώσιμη αστική ανάπτυξη”, Εκδόσεις Συμμετρία,ISBN 960-266-008-2.

-         Βλαστός Θάνος, 2003, “Μια διαφορετική δημόσια συγκοινωνίασε μια διαφορετική πόλη”, Αναπτυξιακή Εταιρεία Δήμου Αθηναίων, ISBN960-87670-0-8.

-         Βλαστός Θάνος – Μπιρμπίλη Τίνα, 2001, “Φτιάχνοντας πόλειςγια ποδήλατο. Στοιχεία Αισθητικής και κατασκευής. Τα πρώτα παραδείγματα σεΕλλάδα και Κύπρο”, Αναπτυξιακή Εταιρεία Δήμου Αθηναίων, ISBN 960-86518-2-4.

-         Adam Ritchie –Randall Thomas, 2003, “Sustainable Urban Design: An environmental approach”,Spon Press.

-         Douglas Farr,2008, “Sustainable Urbanism: Urban Design with nature”, Wiley

-         Καλβίνο Ίταλο, 2004, “Οι αόρατες πόλεις”, ΕκδόσειςΚαστανιώτη, Εικοστός Αιώνας, ISBN 960-03-3689-X.

-         Losantos Agata, 2008, “Urban Landscape”, FKG

-         Mite Jenks –Nicola Dempsey, 2005, “Future forms and design for sustainable cities”,Architectural Press.

-         Πανουργιάς Χρήστος – Ζαβάντης Δημήτριος, 2004, “Πολεοδομικήανάπλαση περιοχών κατοικίας. Μικροπολεοδομικά στοιχεία”, Εκδόσεις Σταμούλης, ISBN 960-351-524-8.

-         TheInternational Review of Landscape Architecture and Urban Design, 63-2008,“Transformation”.

-         Αγγελίδης Μηνάς, 2000-2001, “Περιβάλλον και Σχεδιασμόςτου χώρου”, Ε.Μ.Π.

-         Αυγερινού – Κολώνια Σοφία, 1996, “Ειδικά θέματααναπτυξιακού σχεδιασμού”, Ε.Μ.Π.

-         Βαϊου Ντίνα – Μαυρίδου Μαρία – Παπαϊωάννου Αγνή, 2002, “ΣχεδιασμόςΑστικού χώρου”, Ε.Μ.Π.

-         Κοντορούπης Γεώργιος, 1998, “Ενεργειακός ΒιοκλιματικόςΣχεδιασμός κτηρίων και οικισμών”, Ε.Μ.Π.

-         Τσουδερός Ιωάννης, 2008, “Δομική σύνθεση οικισμού”,Εργαστήρι Πολεοδομικής Σύνθεσης, Ε.Μ.Π.

-         Υπουργείο Εσωτερικών, Τμήμα Πολεοδομίας και ΟικήσεωςΛευκωσίας, Ιούνιος 2000. “Νέο ΠενταετέςΠρόγραμμα Αναζωογόνησης Περιοχών Πράσινης Γραμμής Λευκωσίας, έτη 2000-2004”.

-         Υπουργείο Εσωτερικών, Τμήμα Πολεοδομίας και ΟικήσεωςΛευκωσίας, 2002, “Οδηγός ερμηνείας πολεοδομικών κανονισμών”.

-         Υπουργείο Εσωτερικών, Τμήμα Πολεοδομίας και ΟικήσεωςΛευκωσίας, 2003, “Τοπικό Σχέδιο Λευκωσίας. Πρόνοιες και Μέτρα Πολιτικής”.

 

 

Course Contents The course focuses on the review of the principles of sustainable urban planning. At the beginning, different theoretical positions introduce spatial planning as a process involving human communities, stakeholders, interests and powers impacting on the social structure and the physical space. In the continuation, environmental, social and economic sustainability is taught, in terms of the ethics for contemporary planning and the city architecture.  At the same time students are getting familiar with basic elements of environmental, urban design and planning. Planning and design are proposed as the basic tools for promoting measured environmental qualities in urban or rural space.  An integrated short project experiments on how changes to the built environment can increase sustainability levels through innovative strategies and concepts.

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Β. Ιωάννου, 2014, Πολεοδομικός Σχεδιασμός και Αρχιτεκτονική της Πόλης, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο
  • Αραβαντινός Αθανάσιος, 1997, Ανατύπωση με ενημέρωση 1998, «Πολεοδομικός Σχεδιασμός, για μια βιώσιμη αστική ανάπτυξη», Εκδόσεις Συμμετρία, ISBN 960-266-008-2
  • Βλαστός Θάνος, 2003, «Μια διαφορετική δημόσια συγκοινωνία σε μια διαφορετική πόλη», Αναπτυξιακή Εταιρεία Δήμου Αθηναίων, ISBN 960-87670-0-8
  • Βλαστός Θάνος – Μπιρμπίλη Τίνα, 2001, «Φτιάχνοντας πόλεις για ποδήλατο. Στοιχεία Αισθητικής και κατασκευής. Τα πρώτα παραδείγματα σε Ελλάδα και Κύπρο», Αναπτυξιακή Εταιρεία Δήμου Αθηναίων, ISBN 960-86518-
  • Adam Ritchie – Randall Thomas, 2003, “Sustainable Urban Design: An environmental approach”, Spon Press
  • Douglas Farr, 2008, “Sustainable Urbanism: Urban Design with nature”, Wiley
  • Καλβίνο Ίταλο, 2004, «Οι αόρατες πόλεις», Εκδόσεις Καστανιώτη, Εικοστός Αιώνας, ISBN 960-03-3689-X
  • Losantos Agata, 2008, “Urban Landscape”, FKG
  • Mite Jenks – Nicola Dempsey, 2005, “Future forms and design for sustainable cities”, Architectural Press
  • Πανουργιάς Χρήστος – Ζαβάντης Δημήτριος, 2004, «Πολεοδομική ανάπλαση περιοχών κατοικίας. Μικροπολεοδομικά στοιχεία», Εκδόσεις Σταμούλης, ISBN 960-351-524-8
  • The International Review of Landscape Architecture and Urban Design, 63-2008, “Transformation”
  • Αγγελίδης Μηνάς, 2000-2001, «Περιβάλλον και Σχεδιασμός του χώρου», Ε.Μ.Π.
  • Αυγερινού – Κολώνια Σοφία, 1996, «Ειδικά θέματα αναπτυξιακού σχεδιασμού», Ε.Μ.Π
  • Βαϊου Ντίνα – Μαυρίδου Μαρία – Παπαϊωάννου Αγνή, 2002, «Σχεδιασμός Αστικού χώρου», Ε.Μ.Π.
  • Κοντορούπης Γεώργιος, 1998, «Ενεργειακός Βιοκλιματικός Σχεδιασμός κτηρίων και οικισμών, Ε.Μ.Π
  • Τσουδερός Ιωάννης, 2008, «Δομική σύνθεση οικισμού», Εργαστήρι Πολεοδομικής Σύνθεσης, Ε.Μ.Π.
  • Υπουργείο Εσωτερικών, Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως Λευκωσίας, Ιούνιος 2000. «Νέο Πενταετές Πρόγραμμα Αναζωογόνησης Περιοχών Πράσινης Γραμμής Λευκωσίας, έτη 2000-2004»
  • Υπουργείο Εσωτερικών, Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως Λευκωσίας, 2002, «Οδηγός ερμηνείας πολεοδομικών κανονισμών»
  • Υπουργείο Εσωτερικών, Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως Λευκωσίας, 2003, «Τοπικό Σχέδιο Λευκωσίας. Πρόνοιες και Μέτρα Πολιτικής»
References
  • Monographs of contemporary architects
Planned learning activities and teaching methodsStructure of Studio’s project: The course is both theoretical and laboratorial. Its development is as follows: Presentations and corrections are prepared in power point by the students. During the presentations the works of the preselected well-known architects will be discussed.
Presentations/Corrections: The presentations/corrections are arranged with the instructor of the course and last 15 minutes per team. Each team presents their work at least four (4) times during the semester. Each team chooses an architect, studies his philosophy of design within a global context: Works by program, Chronological development of the works and others.Then each team presents the most important works of the architect within a structural framework: the location, the relationship with the environment, functionality, morphology, spatiality, the Static /constructive system.
Report: The report should contain the detailed presentation of the topic through a text of about one thousand (1000) words and include as many images needed to complete pictographically the analysis.
Corrections/Final Presentation: Throughout each lecture-studio,  ​comments and corrections of each team’s work are made by the instructor during the students’ presentations. Three key elements are considered for the grading of the work: Reading, Thought and Presentation
Final Presentation: In this last stage of the course all the work is presented in Power Point of all the teams and each team presents their final work for the final grade. Whichever team does not present their work four (4) times during the course is not graded.

Assessment methods and criteria
Class participation 10%
Midterm assignment 40%
Final Exam50%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Печать  E-mail