MA in Communication Studies

Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleTHEORIES AND DOCTRINES OF ARCHITECTURAL AND URBAN DESIGN
Course Unit CodeBACULT13
Course Unit DetailsBA Architecture (Architecture, City, Civilisation) -
Number of ECTS credits allocated2
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Identify the contemporary issues on architecture
  2. Identify, study and express their thoughts regarding the architectural forms of an era or of a cultural environment
  3. Develop their abstract ability to reach to a desirable end result
  4. Develop their judgment and understanding ability
  5. Recognize the nature of architecture
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

Understand the environmental aspect of the cities and handle the environmental planning and the viable development

Traffic regulations. Public transportation. City and bicycles

Town features and characteristics

Understand the non-optical dimensions of the landscape

Protection methods of the cultural and architectural elements of a city

European policies on the protection of the cultural heritage

Social problems of a city
20th century social houses
Planning of towns friendly to children, old people, people with disadvantages
Transition from the private to the public space and understanding of their boundaries.
Study of buildings

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Bridge Gary and Watson Sophie, 2004, “The Blackwell City Reader, Readers in Geography, Blackwell Publishing
  • Frampton Kenneth, 1999, «Μοντέρνα Αρχιτεκτονική – Ιστορία και Κριτική, Β’ έκδοση, Εκδόσεις ΘΕΜΕΛΙΟ
  • Κούρος Πάνος, 2007, «Κατασκευάζοντας τη Δημόσια Σφαίρα: Τοπικές Εργασίες 2002-07, Εργαστήριο Εικαστικών Τεχνών, Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Πανεπιστήμιο Πατρών, FUTURA
  • Lefebvre Henry, 2007, «Δικαίωμα στην πόλη – Χώρος και Πολιτική», Εκδόσεις ΚΟΥΚΙΔΑ
  • Lynch Kevin, 1997, «The image of the city», The MIT Press, Cambridge, Massachusetts and London, England
  • Μανιδάκης Μιχάλης, 2008, «Λέξη + Εικόνα, Κείμενα – Σχέδια – Κατασκευές», Εκδόσεις ΕΚΚΡΕΜΕΣ
  • Mite Jenks – Nicola Dempsey, 2005, “Future forms and design for sustainable cities”, Architectural Press
  • Οικονόμου Δημήτρης, 2004, «Πόλη και Χώρος από τον 20ο στον 21ο αιώνα», Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων και Χωροτακτών
  • Πανουργιάς Χρήστος – Ζαβάντης Δημήτριος, 2004, «Πολεοδομική ανάπλαση περιοχών κατοικίας. Μικροπολεοδομικά στοιχεία», Εκδόσεις Σταμούλης
  • Sassen Saskia, 2002, «Global Networks – Linked Cities», Routledge, New York, London
  • Bochu C., 2003, «Πόλεις για παιδιά, Πόλεις για το μέλλον, Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Γενική Διεύθυνση Περιβάλλοντος
  • Λυκογιάννη Ρούλη, 2004-05, «Εισαγωγή σε θέματα Φύλου και Χώρου», Ε.Μ.Π., Σχολή Αρχιτεκτόνων, Αρχιτεκτονικές Συνθέσεις, Πολεοδομία, Αρχιτεκτονικός Χώρος και Επικοινωνία
References
  • Υπουργείο Εσωτερικών, Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως Λευκωσίας, Ιούνιος 2000. «Νέο Πενταετές Πρόγραμμα Αναζωογόνησης Περιοχών Πράσινης Γραμμής Λευκωσίας, έτη 2000-2004»
  • Υπουργείο Εσωτερικών, Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως Λευκωσίας, 2002, «Οδηγός ερμηνείας πολεοδομικών κανονισμών»
  • Υπουργείο Εσωτερικών, Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως Λευκωσίας, 2003, «Τοπικό Σχέδιο Λευκωσίας. Πρόνοιες και Μέτρα Πολιτικής»
Planned learning activities and teaching methods

With this course the circle of courses that is related with the Theory of Architecture is completed.It is the continuation of the course with the same title taught in the previous semester. The aim of the course during this semester is to focus on the question of what do we do when we do architecture and to examine various proposals for the organization and development of the designing process. The focus of interest in questions of theory and method in the architectural planning aims at the revelation of a new field of reflection and at a more meditative attitude towards the way that students use when they design.

The course presents examples of processes of planning and analyzes themas far as their ideological and philosophical extensions are concerned.
Assessment methods and criteria
Class participation 20%
Midterm assignment 40%
Final assignment 40%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Друк  E-mail