Course Unit Title | THEORY AND POLITICS OF MULTICULTURAL EDUCATION |
Course Unit Code | ESPLE614 |
Course Unit Details | MEd Curriculum Development and Instruction (Department Electives) - MA Educational Sciences: Dynamic Learning Environments (Department Electives) - |
Number of ECTS credits allocated | 10 |
| Learning Outcomes of the course unit | By the end of the course, the students should be able to:- Relate approach types, institutions and rules that constitute. intercultural education in the world
- Deal effectively with minorities in education, in their country.
- Analyse approach curricula of intercultural education, comment on and approve or disapprove them.
- Present and analyse education models of moving populations and their influence in the curricula of the host countries.
- Design and apply projects related to intercultural approach.
|
Mode of Delivery | Face-to-face |
Prerequisites | NONE | Co-requisites | NONE |
Recommended optional program components | NONE |
Course Contents |
·
Theoretical approaches
to multicultural phenomena.
·
Clarification of the
terms “multiculturalism” and “interculturalism”.
·
Institutions and types
of intercultural education.
·
Intercultural learning
and education policy.
·
Intercultural
education interventions.
·
Intercultural
curriculum.
|
Recommended and/or required reading: |
Textbooks | - BANKS, J. (2004). Εισαγωγή στην πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Μτφρ. Σταματάκης, Νικ., Κουτσοβάνου, Ευγ. Αθήνα: Παπαζήσης
- ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ Γ. Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης. - Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 2000
- ΓΚΟΤΟΒΟΣ Α.Ε. Εκπαίδευση και. Ετερότητα Ζητήματα ∆ιαπολιτισμικής Παιδαγωγικής, - Αθήνα, Μεταίχμιο, 2002.
|
References | - ∆ΑΜΑΝΑΚΗΣ ΜΙΧ. Πολυπολιτισμική – ∆ιαπολιτισμική Αγωγή: αφετηρία – στόχοι - προοπτικές. Τα εκπαιδευτικά τευχ. 16.
- ∆ΑΜΑΝΑΚΗΣ ΜΙΧ. Η εκπαίδευση στην Ενωμένη Ευρώπη: πολιτικές και παιδαγωγικές διαστάσεις της πολυπολιτισμικότητας και της πολυγλωσσίας Τα εκπαιδευτικά τεύχ. 31, 32.
- ∆ΑΜΑΝΑΚΗΣ Μ. Μετανάστευση και εκπαίδευση. Αθήνα, Gutenberg: 1997.
- ∆ΑΜΑΝΑΚΗΣ Μ. Η πρόσληψη της διαπολιτισμικής προσέγγισης στην Ελλάδα Επιστήμες Αγωγής τευχ. 1-3, 2002.
- ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ, Οδ. (2007). Διαπολιτισμικά αναλυτικά προγράμματα. Αθήνα: Τυπωθήτω- Ι. Δαρδανός.
- ΜΑΡΚΟΥ Γ. Εισαγωγή στη διαπολιτισμική αγωγή. Ελληνική και διεθνής εμπειρία – Τόμ.1, Αθήνα, χ. εκδ. στ., 1995.
- ΜΠΕΡΕΡΗΣ Π. Για μια διαπολιτισμική εκπαίδευση σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία - Apiroshora, Αθήνα 2001.
- ΜΠΕΡΕΡΗΣ Π. Η ∆ιαπολιτισμική Εκπαίδευση ως προϋπόθεση στο σύγχρονο ∆ημοτικό σχολείο Πρακτικά επιστημονικής ημερίδας: «Η εμπειρία των ∆ημοτικών Σχολείων ∆ιαπολιτισμικής Εκπ/σης του Ν. Θεσσαλονίκης: Πραγματικότητα και Προοπτική της ∆ιαπολιτισμικής Εκπαίδευσης». Εκδόσεις Αινείας – Απρίλιος 2005.
- ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ Γ. Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης. - Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 2000.
- ΤΣΙΑΚΑΛΟΣ Γ. Υπόσχεση της παιδαγωγικής - Παρατηρητής, Θεσ/νίκη, 2002.
- MODGIL, S., VERMA G.& al. Πολυπολιτισμική εκπαίδευση: προβληματισμοί προοπτικές.Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα :Ελληνικά Γράμματα, 1997.
- ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ, Κωνστ. (2010). Η επινόηση της ετερότητας.“Ταυτότητες” και “διαφορές.
|
Planned learning activities and teaching methods | The theoretical part of the module (content of the taught concepts) is delivered by means of lectures, projects, documentaries viewing and discussing engaging students in collaborative learning. |
Assessment methods and criteria | Assignments | 40% | Final Exam | 60% |
|
Language of instruction | Greek |
Work placement(s) | NO |