BSc in Psychology

Course Information Package

Course Unit TitlePROFESSIONAL ETHICS
Course Unit CodeEPSY101
Course Unit DetailsBSc Psychology (Required Courses ) -
Number of ECTS credits allocated5
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Να αναγνωρίζουν ότι η Ψυχολογία, ως επάγγελμα που ανήκει στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες, διέπεται από ένα σύστημα αξιών και αρχών που διαμορφώνουν την Δεοντολογία της.
  2. Να περιγράφουν τo εσωτερικό περιεχόμενο των όρων «αξίες», «αρχές» και «δεοντολογία», ως απαραίτητα χαρακτηριστικά ενός «επαγγέλματος» στην εφαρμογή του.
  3. Να περιγράφουν εν συντομία την ιστορική, φιλοσοφική και θρησκευτική προέλευση της «Δεοντολογίας» ή «Ηθικής Φιλοσοφίας» για την βαθύτερη και ευρύτερη κατανόηση του αντικειμένου της, στα πλαίσια της δυναμικής αλληλεπίδρασης της ανθρώπινης συμπεριφοράς με το κοινωνικο-πολιτισμικό και ιστορικό πλαίσιο.
  4. Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα και χρησιμότητα ύπαρξης ενός κώδικα Δεοντολογίας στην Ψυχολογία, λόγω των πολύπλοκων και συχνά αντιφατικών προβλημάτων και διλημμάτων που αναφύονται κατά την άσκηση της Συμβουλευτικής.
  5. Να περιγράφουν περαιτέρω τις ενδεικτικές όψεις ενός Κώδικα Δεοντολογίας για τον σύμβουλο, σε σχέση με: τον εαυτό του, το επάγγελμά του, το επαγγελματικό του πλαίσιο, το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο και τον πελάτη/συμβουλευόμενο.
  6. Να περιγράφουν ειδικότερα τις βασικές κοινές αξίες και αρχές που εμπεριέχονται σε Κώδικες Δεοντολογίας της Ψυχολογίας.(ΣΕΨ, ΚΕΨ, APA). Να αναγνωρίζουν τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν κατά την άσκηση του επαγγέλματος της Ψυχολογίας και να περιγράφουν τα είδη των διλημμάτων (πχ. διπλές σχέσεις, εμπιστευτικότητα κτλ.).
  7. Να προτείνουν μεθόδους και δεξιότητες αντιμετώπισης αυτών των διλημμάτων, καθώς και την χρήση της σχετικής νομοθεσίας.
  8. Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα εφαρμογής της Δεοντολογίας στην Ψυχολογική Συμβουλευτική/Ψυχοθεραπεία οικογένειας, παιδιών, ενηλίκων.
  9. Να καλλιεργήσουν τον απαιτούμενο επαγγελματισμό μέσα από τη μελέτη και ανάλυση ασκήσεων και πραγματικών περιστατικών ώστε να λειτουργήσουν δεοντολογικά στους επαγγελματικούς φορείς που θα ασκήσουν το επάγγελμα.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

·        Η Ψυχολογία,  διέπεται από ένασύστημα  αξιών και αρχών που διαμορφώνουντην Δεοντολογία της.

·        Περιγραφή των όρων  «αξίες», «αρχές»και «δεοντολογία», ως απαραίτητα χαρακτηριστικά του «επαγγέλματος» του Ψυχολόγου/Ψυχοθεραπευτή.

·        Σύντομη περιγραφή  της  ιστορικής, φιλοσοφικής και θρησκευτικής  προέλευσης της «Δεοντολογίας» ή  «ΗθικήςΦιλοσοφίας» .

·        Αναγκαιότητα και χρησιμότητα ύπαρξης ενός Κώδικα Δεοντολογίας στην Ψυχολογία.

·        Ενδεικτική περιγραφή ενός Κώδικα Δεοντολογίας για τον Ψυχολόγο, σεσχέση  με: τον εαυτό του, το επάγγελμάτου, το επαγγελματικό του πλαίσιο, το κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο και τονπελάτη.

·        Περιγραφή  και ανάλυσηειδικότερα  των βασικών  αξιών και αρχών που εμπεριέχονται σε ΚώδικεςΔεοντολογίας της Συμβουλευτικής.(BACP, ACA).

·        Τα προσωπικά ποιοτικά χαρακτηριστικά που χρειάζεται  να διαθέτουν οι Ψυχολόγοι: ειλικρίνεια,ακεραιότητα,, αυτοεπίγνωση ,επίγνωση του προσωπικού συστήματος αξιών ,γνώσειςκαι  δεξιότητες.

·        Τα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν κατά την άσκηση του επαγγέλματος τηςΨυχολογίας/Ψυχοθεραπείας  και  περιγραφή τους (πχ. διπλές σχέσεις,εμπιστευτικότητα κτλ.).

·        Μέθοδοι και δεξιότητες αντιμετώπισης αυτών των διλημμάτων, και  χρήση της σχετικής νομοθεσίας.

·        Εφαρμογή της Δεοντολογίας  στηνΨυχολογική στήριξη/ Ψυχθεραπεία Οικογένειας, Συζύγων , Γονέων.

·        Εφαρμογή  της  Δεοντολογίας σε Επαγγελματικούς Φορείς:σχολική κοινότητα, χώροι εργασίας, Υπηρεσίες Υγείας-Πρόνοιας, Φορείς  ευπαθώνκοινωνικών ομάδων κτλ.

·        Καλλιέργεια  του  απαιτούμενου επαγγελματισμού  μέσα από τημελέτη και ανάλυση ασκήσεων και πραγματικών περιστατικών .

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Αναγνωστοπούλου , Τ. (2008). Ηθικά ζητήματα στην ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ινστιτούτου Ψυχολογίας και Υγείας.
  • Bersoff, D. N. (2003). Ethical conflict in psychology. Washington, D.C. American Psychological Assocιation.
  • Corey, G., Corey, M. S., & Callahan, P. (2007). Issues and ethics in the helping professions. Belmont, CA: Thomson.
  • Fisher, C. B. (2003). Decoding the ethics code: A practical guide for psychologists. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Koocher, G. P. (2003). Ethical issues in psychotherapy with adolescents. Journal of Clinical Psychology: In session: 59: 1247-1256.
  • Koocher, G. P. (2008). Ethical challenges in mental health services to children and families. Journal of Clinical Psychology: In session: 64: 6-1-612.
  • Michaels, M. H. (2006). Ethical considerations in writing psychological assessment reports. Journal of Clinical Psychology 62: 47-58.
  • Sales, B. D. & Folkman, S. (2000). Ethics in research with human participants. Washington, D. C.Q: American Psychological Association.
  • Wise, E. H. (2008). Competence and scope of practice: Ethics and professional development. Journal of Clinical Psychology: In session 64: 626-637.
  • Σύλλογος Ελλήνων Ψυχολόγων, Εταιρεία Ελλήνων Σχολικών Ψυχολόγων, American Psychological Association Code of Ethics
References
  • Κώδικας Δεοντολογίας του ΣΕΨ http://www.seps.gr/code.html
  • Ο Κώδικας Δεοντολογίας του EFPA http://www.efpa.eu/ethics
  • Αρχές δεοντολογίας της ΑΡΑ http://www.apa.org/ethics/
  • Το κείμενο του αναθεωρημένου κώδικα (2002) σε PDF. Κυρίως τα τμήματα 8 και 9 μας αφορούν άμεσα. http://www.apa.org/ethics/code2002.pdf
  • Από το International Union of Psychological Science, το τμήμα περί δεοντολογίας http://www.am.org/iupsys/ethics/
  • Το Universal Declaration of Ethical Principles for Psychologists http://www.am.org/iupsys/ethics/univdecl2008.html
  • Κώδικες δεοντολογίας από άλλες χώρες (η Ελλάδα δεν συμπεριλαμβάνεται) http://www.am.org/iupsys/ethics/ethic-com-natl-list.html
  • Ο Κώδικας της Νυρεμβέργης (1947) http://ohsr.od.nih.gov/guidelines/nuremberg.html
  • Η Διακήρυξη του Ελσίνκι (1964) από το World Medical Association http://www.wma.net/e/policy/b3.htm. Το κείμενο της Διακήρυξης σε PDF http://www.wma.net/e/policy/pdf/17c.pdf
Planned learning activities and teaching methods
  • Εισηγήσεις
  • Παρουσιάσεις διαφανειών(ppt)
  • Ομαδικές ασκήσεις
  • Συζητήσεις/αναλύσεις εννοιών
  • Ανάλυση  περιπτώσεων

o  Ατομική εργασία

Assessment methods and criteria
Midterm Exam30%
Written assignment30%
Final Exam40%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO