BEd in Pre-Primary Education / Бакалавр педагогики в Области Дошкольного Образования

Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleTHEORY AND METHODOLOGY OF TEACHING AT PRE-PRIMARY EDUCATION
Course Unit CodeCUR200
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated4
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Describe a wide range of teaching models and approaches such as collaborative learning, exploratory learning, problem solving, inquiry, metacognitive processes and differentiation of instruction in pre-primary education.
  2. Implement strategies related to the preparation, implementation and evaluation of the course and discuss opportunities and challenges evolved from the application of theory to practice and the convertion of practice into theory
  3. Analyze in depth factors that interrelate and interact, affecting student learning and preschool teacher teaching.
  4. Evaluate the role and significance of terms such as flexibility, equal opportunities and accessibility to educational opportunities, and multiculturalism, among others, that deplore the teaching process.
  5. Discuss and design methodological approaches tailored to specific teaching-learning environments by addressing the process of teaching and learning as a deliberate and a problem-solving activity.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

Theory of teaching: Theoretical underpinnings of teaching and ways in which we teach. Teaching as a phenomenon occuring with certain principles supported by the theory of teaching and the teaching of the various subject matters (“Didaktiki”). The feasibility of teaching and the role of participants in this process. Linking teaching to the curriculum and timetable. Content of teaching, and the means and different ways of teaching.

Teaching methods and models: The concept of teaching in the context of contemporary pedagogical concepts. Teaching in relation to findings from psychology and sociology, and teaching applying knowledge pertaining to the way students learn in kindergarten. Teaching strategies and approaches, such as the collaborative teaching and learning and the method of investigation, inquiry learning, learning by doing, hands on experiences, exploration etc. Implementing different teaching strategies. Justifying teaching choices based on the theory of teaching. Adopting procedures and attitudes such as the differentiation of teaching, questioning and creative thinking in school. Compare and contrast methods of teaching.

Practical applications and examples and issues from theory to practice: Implementation and evaluation of teaching methods such as the collaborative teaching and learning and the method of investigation, inquiry learning, learning by doing, hands on experiences, exploration, differentiated teaching, posing effective and diverse questions and the development of creative thinking in school.

Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Χριστιάς, Ι. (2004). Θεωρία και μεθοδολογία της διδασκαλίας (4η έκδ.), Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Κατσαρού, Ε. & Τσάφος, Β. (2003). Από την έρευνα στη διδασκαλία: Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης, Αθήνα: Σαββάλας.
  • Θεοφιλίδη, Χ. (1988). Η τέχνη των ερωτήσεων, Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Κουτσελίνη, Μ., & Θεοφιλίδη, Χ. (1997). Διερεύνηση και συνεργασία για αποτελεσματική διδασκαλία, Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Κουτσελίνη, Μ. (1997). Διαφοροποίηση διδασκαλίας-μάθησης σε τάξεις μικτής ικανότητας, Λευκωσία: Έκδοση συγγραφέα.
  • Ματσαγγούρας, Η. Γ. (2000). Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση, Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Ροντάρι, Τζ. (1994). Γραμματική της φαντασίας (μτφρ. Μ. Βερτσώνη-Κοκολή, & Λ. Αγγουρίδου-Στρίντζη), Αθήνα: Τεκμήριο.
References
  • Day, C. (2003). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών: Οι προκλήσεις της δια βίου εκπαίδευσης (μτφρ. Α. Βακάκη), Αθήνα: Τυπωθήτω-Δάρδανος.
  • Donaldson, M. (1995). Η σκέψη των παιδιών (επ. Σ. Βοσνιάδου, μτφρ. Α. Καλογιαννίδου, & Α. Αρχοντίδου), Αθήνα: Gutenberg.
  • Pollard, A. (1998). Reflective teaching in the primary school: A handbook for the classroom (3rd ed.), London: Wellington House.
  • Tomlinson, C. A. (2003). Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας: Ανταπόκριση στις ανάγκες όλων των μαθητών [The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners, Μτφρ. Χ. Θεοφιλίδης, & Δ. Μ. Φορσιέ], Λευκωσία.
  • Γιαννούλη, Ν. Ι. (1980). Εισαγωγή στη γενική διδακτική, Αθήνα: Ψυχοτεχνική.
  • Θεοφιλίδη, Χ. (1997). Δεξιότητες διδασκαλίας: Επεξήγηση, Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Θεοφιλίδη, Χ. (1997). Δεξιότητες διδασκαλίας: Επικοινωνία, Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Κουτσάκου, Γ. (1986). Σύγχρονη διδακτική, Λευκωσία: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
  • Κυπριακός Σύνδεσμος Συνεργατικής Μάθησης, 2005Συνεργατικά μοντέλα, τεχνικές συνεργατικής μάθησης και δημιουργική σκέψη, Λευκωσία.
  • Κωνσταντίνου, Α. (2004). Προδημοτική εκπαίδευση: Ό,τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς, οι παιδοκόμοι και οι νηπιαγωγοί (2η έκδ.), Λευκωσία,.
  • Μάνου, Κ. Γ. (1988). Γενική διδακτική, Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Ματσαγγούρας, Η. Γ. (1998). Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας: Στρατηγικές διδασκαλίας (Τόμος 2), Αθήνα: Gutenberg.
  • Ντολιοπούλου, Ε. (1999). Σύγχρονες τάσεις της προσχολικής αγωγής, Αθήνα: Τυπωθήτω.
  • Ντολιοπούλου, Ε. (Επ.). (1998). Καινοτομίες στην προσχολική εκπαίδευση: Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές στα προσχολικά προγράμματα [Developmentally appropriate practice in early childhood programs by Bredekamp, S., & Copple, C., 1997, Μτφρ. Ε. Μαρκάκη],
  • Παπαϊωάννου, Α. (1995). Το σχολικό πρόγραμμα: Θεωρία και πράξη, Λευκωσία.
  • Παπαϊωάννου, Α. (2003). Εκπαιδευτική διοίκηση / διαχείριση: Το κοινωνικό κεφάλαιο, Λευκωσία.
  • Παπανδρέου, Α. Π. (2001). Μεθοδολογία της διδασκαλίας (2η έκδ.), Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
  • Πετρουλάκης, Ν. Β. (1992). Προγράμματα—εκπαιδευτικοί στόχοι—μεθοδολογία, Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Ράπτης, Α. & Ράπτη, Α. (2004). Μάθηση και διδασκαλία στην εποχή της πληροφορίας. Παιδαγωγικές δραστηριότητες (Τόμος Β), Αθήνα: Αριστ. Ράπτης.
  • Φλουρή, Γ. Ε. (1986). Η αρχιτεκτονική της διδασκαλίας και η διαδικασία της μάθησης, Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Φωτίου, Χ. (1998). Θέματα σύγχρονης διδακτικής, Λευκωσία,.
  • Χαραλαμπόπουλου, Β. Ι. (1999). Οργάνωση της διδασκαλίας και της μάθησης γενικά. Αθήνα: Gutenberg.
  • Χατζηγεωργίου, Γ. (2005). Γνώθι το curriculum (2η έκδ.), Αθήνα: Ατραπός.
Planned learning activities and teaching methods

The taught part of the course is delivered to students through lectures by the instructor, using technology and other conventional material. Lecture notes and presentations are available through the web for students to use in combination with the textbooks. Lectures are supported with in-classroom assignments, group work and presentations by the students, as well as various hands-on activities. There is extended use of technology in the classroom and Moodle as an additional teaching and learning platform in and out of the classroom.

Also there are many group discussions and discussions with the whole class where note-keeping, inquiry, individual and collaborative learning, differentiated learning, brainstorming and critical thinking skills are promoted. Students are prompted to study written sources, readings, articles and other material such as films aiming to ignite discussions. Role playing, organizing activities and modelling are other activities held in the classroom as a means of instruction with student participation.
Assessment methods and criteria
Mid-Term / Quiz15%
Individual Assignments 15%
Group assignments 20%
Final Exam50%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Печать  E-mail