BEd in Pre-Primary Education / Бакалавр педагогики в Области Дошкольного Образования

Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleTEACHING OF LITERATURE FOR CHILDREN AT PRE-PRIMARY EDUCATION
Course Unit CodeGRK206
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated5
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Explain the characteristics of all the major genres of children’s literature in pre-primary education and trace these characteristics in specific texts.
  2. Describe books for early childhood, classify them into literary genres, evaluate and discuss them in an educational framework.
  3. Know the stages of the development of literary understanding.
  4. Present and put into practice the main theories of literary teaching, particularly reader oriented theories.
  5. Develop teaching plans for all the major genres of children’s literature in pre-primary education.
  6. Assess children’s understanding of narrative elements, themes and ideas, generic elements and intertextual associations.
  7. Use quality criteria when advising parents for the selection of children books.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

The teaching of literature in pre-primary school.

The main theories of literary teaching in pre-primary education, particularly reader oriented theories and Rosenblatt’s transaction theory.

Stages of the development of literary understanding. The reader as player in early childhood.

Literary genres and literary modes for early childhood (fable, myth, short story, classic fairy- tale, fairy tale retellings, narrative poem, picture book, limerick, humorous poems, fantasy, allegory, realism etc.).

Narrative elements, themes and ideology, intertextuality and poetic rhythm in literary books for early childhood.

Quality criteria for the selection of children books.
Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Literary books for young children (available in Frederick University’s library) (required).
  • Οικονομίδου, Σούλα. (2000) Χίλιες και μία ανατροπές. Η νεοτερικότητα στη λογοτεχνία για μικρές ηλικίες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Τσιλιμένη, Τασούλα (1992) Η παιδική λογοτεχνία στο νηπιαγωγείο. Θεωρία και πράξη. Αθήνα: Καστανιώτης.
  • Τσιτσλσμπέργκερ, Χέλγκα. (1999) Τα παιδιά παίζουν παραμύθια. μτφρ. Δέσποινα Παπαδοπούλου. Αθήνα: Πατάκης.
References
  • Γιαννικοπούλου, Αγγελική. (Ιούλιος 2009) Άμεσα και έμμεσα ιδεολογικά μηνύματα στο διαπολιτισμικό εικονογραφημένο παιδικό βιβλίο. Κείμενα 9. http://keimena.ece.uth.gr/
  • Ζαν, Ζορζ. (1996) Η δύναμη των παραμυθιών. Αθήνα: Καστανιώτης.
  • Καλογήρου, Τζίνα (2003) “Διαβάζοντας” εικόνες: προσεγγίσεις στο σύγχρονο εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά. Τέρψεις και ημέρες ανάγνωσης. τόμ. Β’. Αθήνα: Εκδόσεις της Σχολής Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου. σελ. 147- 231.
  • Καλογήρου, Τζίνα (2003) Lector Ludens: Η ανάγνωση ως παιχνίδι / παιχνίδια της ανάγνωσης. Τέρψεις και ημέρες ανάγνωσης. τόμ. Β’. Αθήνα: Εκδόσεις της Σχολής Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου. σελ. 235- 251.
  • Κανατσούλη, Μένη. (Νοέμβριος 2005) Παλίμψηστα των λαϊκών, προφορικών παραμυθιών. Μορφές επιβίωσής τους στον σύγχρονο πολιτισμό της εικόνας και του γραπτού λόγου. Σύγκριση 16. σελ. 119-138.
  • Καρακίτσιος, Ανδρέας (1996) Οι ιδέες των παιδιών προσχολικής ηλικίας για τους ήρωες των μαγικών παραμυθιών. Από το παραμύθι στα κόμικς. Παράδοση και νεοτερικότητα. Αθήνα: Οδυσσέας. σελ. 541- 548.
  • Καρακίτσιος, Ανδρέας (2005) Ποίηση στην προσχολική εκπαίδευση. Η λογοτεχνία στο σχολείο. Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτικές εφαρμογές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γιώργος Δαρδανός. σελ. 173- 193.
  • Ροντάρι, Τζάνι (2003) Γραμματική της φαντασίας. Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες. μτφρ. Γ. Κασαπίδης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Planned learning activities and teaching methodsAll lessons are organised in two parts. The first part has the form of a lecture, and is mostly theoretical, and the second has an applied format, with the students working with textual analysis related to the theoretical part of the lesson. The students have access to the computer presentations used for the lectures.
Assessment methods and criteria
Tests20%
Book analysis10%
Micro-teaching 10%
Quizzes20%
Final Exam40%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Печать  E-mail