BEd in Pre-Primary Education / Бакалавр педагогики в Области Дошкольного Образования

Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleINTRODUCTION TO SPECIAL EDUCATION
Course Unit CodeSED200
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated4
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Define key concepts of special education, e.g., disability, special needs, inclusion, education for all etc.
  2. Debate and support the concept of equal education for all and discuss the benefit of inclusion of children with special needs.
  3. Evaluate the Cypriot educational system especially in terms of special education.
  4. Identify and be able to apply the legislation concerning special education and supporting children with special needs.
  5. Debate for the important role the teacher plays in educating children with special needs and identify the basic skills a teacher needs to support these children
  6. Identify the basic characteristics of some of the more common developmental disabilities and be able to employ the acquired knowledge in class to educate and support students with special needs
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course ContentsUnit 1: Introduction
Defining special education
Basic concepts of special education

Unit 2: Historical overview of special education
Special education in USA and in Europe
Special Education in Cyprus

Unit 3: Special education in Cyprus today
Legislation
Support Networks
Early identification

Unit 4: Inclusion
Philosophy and practice of inclusion

Unit 5: Early identification Early intervention
Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Course Handbook
  • Φτιάκα, Ε. Ειδική και ενιαία εκπαίδευση στην Κύπρο. Αθήνα: Ταξιδευτής, 2007.
  • Παντελιάδου, Σ. Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη: Τι και γιατί. Εκδόσεις: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ. 2000.
  • Ιωαννίδη, B. Εισαγωγή καινοτομιών στην ειδική αγωγή. Αθήνα : Τυπωθήτω, 2006.
  • Δελλασούδας, Λ. Εισαγωγή στην ειδική παιδαγωγική: Σχολική ένταξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. (2η έκδ.), Αθήνα : Ιδιωτική Έκδοση, 2005.
References
  • Μ. Τζενάκη & Ι. Μιχελογιάννης, Μαθησιακές δυσκολίες. Εκδόσεις: ΓΡΗΓΟΡΗ, 1998.
  • Α. Κυπριωτάκης, Τα ειδικά παιδιά και η αγωγή τους. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη, 2000.
  • Μ. Τζουριάδου, Παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ, 1995.
  • Α. Ζώνιου-Σιδέρη, Οι ανάπηροι και η εκπαίδευση τους. Ελληνικά Γράμματα, 1998.
  • Ε. Τάφα, Συνεκπαίδευση παιδιών με και χωρίς προβλήματα μάθησης και συμπεριφοράς. Ελληνικά Γράμματα, 1998.
  • Καϊλα, Μ. Πολεμικός Ν. & Φιλίππου, Γ. Άτομα με Ειδικές Ανάγκες. Ελληνικά Γράμματα, 1997
  • Τσιμπιδάκη, Α. Παιδί με ειδικές ανάγκες, Οικογένεια και σχολείο. Αθήνα: Άτραπος, 2007.
  • Γεωργίου, Σ. Σχέση σχολείου οικογένειας και ανάπτυξη του παιδιού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2000.
Planned learning activities and teaching methodsThe taught part of course is delivered to the students by means of lectures, conducted with the help of computer presentations. Lecture notes and presentations are available through the web (e-learning platform) for students to use in combination with the textbooks. During lectures some case studies are presented and discussed. For better understanding short-films and movies may be used.
Assessment methods and criteria
Report30%
In class discussions – presence10%
Final 60%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Печать  E-mail