BEd in Pre-Primary Education / Бакалавр педагогики в Области Дошкольного Образования

Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleSCHOOL EXPERIENCE II AND LESSON PLANNING IN PRE-PRIMARY SCHOOL
Course Unit CodeSEP104
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated4
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Examine information and terminology of the course particularly relating to the teaching, and its organization and planning.
  2. Apply knowledge in practice, especially for designing an effective lesson plan and an engaging learning environment.
  3. Analyze and synthesize information that lead to questioning and reconstruction of cognitive schemas about the issue of creating and maintaining an environment in the kindergarten classroom that supports and enhances the learning and development of all students, unexceptionally.
  4. Develop and plan lessons which meet the pedagogical and didactic principles of an effective lesson plan.
  5. Evaluate objectives set and lessons designed, as well as all factors, including perceptions and prejudices of the teacher, which may interfere in the design and reduce the effectiveness of a lesson.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesSEP100Co-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

Cognitive models and setting objectives: Cognitive models. The cognitive model and the objectives model of Tyler. Goals and objectives and their emerging characteristics (simple, clear, specific, difficulty level) which can lead to effective teaching. Setting clear, measurable and concrete goals and revising them if deemed unsatisfactory.

Planning of teaching: Planning of teaching. The importance of each phase of instruction and execution. Teaching principles. Developing lesson plans considering the teaching phases and teaching principles. Types of planning and its importance for teaching. Posing questions and evaluation as important and integral parts of teaching. Elements that make teaching more effective, including the use of images and relevant material.

Course design and evaluation: Evaluation and revision process of lesson plans. Developing lesson plans considering the relationship that must exist between the objectives, the teaching material, the activity and evaluation. Elements, similarities and differences between a lesson plan and a project. The method of project.


Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Πηγιάκη, Π. (2004). Προετοιμασία, σχεδιασμός και αξιολόγηση της διδασκαλίας, Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
  • Χατζηγεωργίου, Γ. (2004). Γνώθι το curriculum (2η έκδ.), Αθήνα: Ατραπός.
  • Μωραίτη, Τ., & Διανέλλου, Γ. (2006). Τι θέμα να διαλέξω στο χρόνο για να τρέξω; Η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης στην προσχολική ηλικία (40 θεματικές προσεγγίσεις από το Σεπτέμβριο ως τον Ιούνιο για το νηπιαγωγείο), Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. (2010). Αναλυτικό πρόγραμμα για την Προσχολική και πρώτη σχολική περίοδο: Γέννηση-6 χρονών. Λευκωσία, Κύπρος: Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
References
  • Chauvel, D., & Michel, V. (1998). Δραστηριότητες, διερευνήσεις, ανακαλύψεις. Για παιδιά του νηπιαγωγείου και του δημοτικού, Αθήνα: Τυπωθήτω.
  • Dorance, S. (1998). Δημιουργικές δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο, Αθήνα: Τυπωθήτω.
  • Helm, J. H., & Katz, L. (2002). Μέθοδος project και προσχολική εκπαίδευση: Μικροί ερευνητές. [Young investigators: The project approach in the early years. Επιμ. Κ. Χρυσαφίδης, & Ε. Κουτσουβάνου], Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Stenhouse, L. (2003). Εισαγωγή στην έρευνα και την ανάπτυξη του αναλυτικού προγράμματος (μτφρ. Α. Σ. Τσάπελης), Αθήνα: εκδόσεις Σαββάλας.
  • Tomlinson, C. A. (2003). Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας: Ανταπόκριση στις ανάγκες όλων των μαθητών [The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners, Μτφρ. Χ. Θεοφιλίδης, & Δ. Μ. Φορσιέ], Λευκωσία.
  • Γεωργίου, Γ. Π. (1994). Υπηρεσιακός, επαγγελματικός, συνδικαλιστικός σύμβουλος δασκάλων και νηπιαγωγών, Λευκωσία: Έκδοση του συγγραφέα.
  • Δερβίσης, Σ. Δ. (1998). Οι μαθητές μιας τάξης ως κοινωνική ομάδα και η ομαδοκεντρική διδασκαλία, Αθήνα: Gutenberg.
  • Θεοφιλίδης, Χ. (1995). Η συγγραφή επιστημονικής εργασίας: Από τη θεωρία στην πράξη, Αθήνα: Εκδόσεις Γ. Δαρδανός.
  • Θεοφιλίδης, Χ. (1988). Η τέχνη των ερωτήσεων (3η εκ.), Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
  • Κανάκης, Ι. Ν. (2001). Η οργάνωση της διδασκαλίας—μάθησης με ομάδες εργασίας: Θεωρητική θεμελίωση και πρακτική εφαρμογή, Αθήνα: Τυπωθύτω.
  • Κατσαρού, Ε., & Τσάφος, Β. (2003). Από την έρευνα στη διδασκαλία: Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης, Αθήνα: Εκδόσεις Σαββάλας.
  • Κουτσάκου, Ι. Γ. (1986). Σύγχρονη διδακτική (2η εκ.), Λευκωσία: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου.
  • Κουτσελίνη, Μ., & Θεοφιλίδης, Χ. (1997). Διερεύνηση και συνεργασία για μια αποτελεσματική διδασκαλία, Λευκωσία.
  • Κυπριακός Σύνδεσμος Συνεργατικής Μάθησης. (2005). Συνεργατικά μοντέλα, τεχνικές συνεργατικής μάθησης και δημιουργική σκέψη, Λευκωσία.
  • Ντολιοπούλου, Ε. (1999). Σύγχρονες τάσεις της προσχολικής αγωγής, Αθήνα: Τυπωθήτω.
  • Ντολιοπούλου, Ε. (1998). (Επ.), Καινοτομίες στην προσχολική εκπαίδευση: Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές στα προσχολικά προγράμματα [Developmentally appropriate practice in early childhood programs by Bredekamp, S., & Copple, C., 1997], (Μτφρ. Ε. Μαρκάκη), Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • Πανταζής, Σ. (2002). Η παιδαγωγική εργασία στο νηπιαγωγείο: Μια προσέγγιση μέσα από την πράξη, Αθήνα: Gutenberg.
  • Παπαϊωάννου, Α. (1995). Το σχολικό πρόγραμμα (Curriculum): Θεωρία και πράξη, Λευκωσία: Έκδοση του συγγραφέα.
  • Παπανδρέου, Α. Π. (2001). Μεθοδολογία της διδασκαλίας (2η εκ.), Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
  • Πασχάλης, Γ. Ι. (2005). Διαθεματικά σχέδια εργασίας για την ευέλικτη ζώνη στο Δημοτικό, Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
  • Πετρουλάκης, Ν. Β. (1992). Προγράμματα—εκπαιδευτικοί στόχοι—μεθοδολογία, Αθήνα: Γρηγόρης.
  • Ροντάρι, Τζ. (1994). Γραμματική της φαντασίας (μετ. Μ. Βερτσώνη-Κοκολή, & Λ. Αγγουρίδου-Στρίντζη), Αθήνα: Εκδόσεις Τεκμήριο, (Πρώτη έκδοση 1973).
  • Σιβροπούλου, Ρ. (1996). Η οργάνωση και ο σχεδιασμός του χώρου (νηπιαγωγείου) στο πλαίσιο του παιχνιδιού, Αθήνα: Πατάκη.
Planned learning activities and teaching methods

The taught part of the course is delivered to students through lectures by the instructor, using technology and other conventional material. Lecture notes and presentations are available through the web for students to use in combination with the textbooks. Lectures are supported with in-classroom assignments, group work and presentations by the students, as well as various hands-on activities. There is extended use of technology in the classroom and Moodle as an additional teaching and learning platform in and out of the classroom.

Also there are many group discussions and discussions with the whole class where note-keeping, inquiry, individual and collaborative learning, differentiated learning, brainstorming and critical thinking skills are promoted. Students are prompted to study written sources, readings, articles and other material such as films aiming to ignite discussions. Role playing, organizing activities and modelling are other activities held in the classroom as a means of instruction with student participation.
Assessment methods and criteria
Mid-Term / Quiz 5%
Individual Assignments25%
In-classroom group assignments35%
Final Exam35%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Печать  E-mail