BEd in Pre-Primary Education / Бакалавр педагогики в Области Дошкольного Образования

Course Details

Course Information Package

Course Unit TitleCHILD LANGUAGE AT PRE-PRIMARY EDUCATION AND ITS DISORDERS
Course Unit CodeCDL401
Course Unit Details
Number of ECTS credits allocated4
Learning Outcomes of the course unitBy the end of the course, the students should be able to:
  1. Define the meaning of basic connects in language acquisition and development
  2. Compare and contrast different theories of language development and apply acquired knowledge in assessing speech in pre-school children
  3. Identify the basic prerequisites for language acquisition and development
  4. Evaluate the concept of a critical period for language acquisition
  5. Identify the basic developmental stages for phonological, lexical and syntactical development and reflect on the main factors affecting each
  6. Identify some of the more common developmental language disorders and their characteristics in childhood
  7. Explore and employ early intervention strategies to support children at risk or with language delays and disorders.
Mode of DeliveryFace-to-face
PrerequisitesNONECo-requisitesNONE
Recommended optional program componentsNONE
Course Contents

Unit 1: Introduction

Introduction in language acquisition and language development

Unit 2: Language development theories

Learning theories

Behavioral theories

Genetic approach

Cognitive approach

Factors affecting language development

Unit 3: Prerequisites of Language development

Biological conditions

Cognitive conditions

Unit 4: Critical period for language development         

Lenneberg (1967)

More recent theories

Language deprivation

Unit 5: Phonological Development

Metaphonology

Phonemes

Acquiring the phonetic system

Unit 6: Lexical development

Developmental stages

Understanding speech

Meaning

Models for developing a lexical system

Unit 7: Grammar and Syntax Development    

Unit 8: Language processes

Unit 9: Language disorders

Historical overview

Types of language disorders

      Early identification and early intervention
Recommended and/or required reading:
Textbooks
  • Course Handbook
  • Παπαηλιού, Χ. Η ανάπτυξη της γλώσσας: Θεωρητικές προσεγγίσεις και ερευνητικά δεδομένα από την τυπική και αποκλίνουσα γλωσσική συμπεριφορά. ΠΑΠΑΖΗΣΗΣ, 2005.
References
  • Αϊνόν, Ν. Η μάθηση από τα πρώτα βήματα. Εκδόσεις: ΠΑΤΑΚΗΣ, 2000.
  • Δημητρίου, Λ. Τα 6 πρώτα χρόνια της ζωής. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα, 2001.
  • Κασσωτάκης, Μ. & Φλουρής, Γ. Μάθηση και διδασκαλία ΙΙ: Θεωρία, πράξη και αξιολόγηση της διδασκαλίας. Εκδόσεις: ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ, 2005.
  • Ντράικωρς, Ρ. & Ντινκμέγιερ, Ντ. Ενθαρρύνοντας το παιδί στη μάθηση: Οι βάσεις για ένα νέο παιδαγωγικό σύστημα. Εκδόσεις: ΘΥΜΑΡΙ, 1995.
  • Πόρποδας, Κ. Μάθηση και οι Δυσκολίες της. Πάτρα: Αυτοέκδοση, 2003.
  • Πόρποδας, Κ. Γνωστική ψυχολογία Ι Η διαδικασία της μάθησης. Επεξεργασία πληροφοριών, αντίληψη, μνήμη, αναπαράσταση της γνώσης. Εκδόσεις: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ, 1993.
  • Ράπτη, Μ. Τα λάθη των μαθητών και ο ρόλος τους στη διαδικασία της μάθησης. Εκδόσεις: GUTENBERG, 2002.
  • Χρηστάκης, Κ. Διδακτική προσέγγιση παιδιών και νέων με μέτριες και σοβαρές δυσκολίες μάθησης. Εκδόσεις: ΑΤΡΑΠΟΣ-ΠΕΡΙΒΟΛΑΚΙ, 2002.
  • Λιβανίου, Ε. Μαθησιακές Δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς στην κανονική τάξη. ΚΕΔΡΟΣ, 2004.
  • Στασίνος, Δ. Π. Μαθησιακές Δυσκολίες του παιδιού και του εφήβου. Gutenberg.
Planned learning activities and teaching methodsThe taught part of course is delivered to the students by means of lectures, conducted with the help of computer presentations. Lecture notes and presentations are available through the web (e-learning platform) for students to use in combination with the textbooks. During lectures some case studies are presented and discussed. For better understanding short-films and movies may be used.
Assessment methods and criteria
Interim Test40%
Final Exam60%
Language of instructionGreek
Work placement(s)NO

 Печать  E-mail