ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Δωρεάν εκπαιδευτικό πρόγραμμα για σύγχρονα θέματα Εκπαιδευτικής Ηγεσίας

Το Εκπαιδευτικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Frederick (EKEK) και η Ερευνητική Ομάδα RILL (Research and Innovation in Learning and Leadership) προσφέρουν δωρεάν σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, ειδικό πρόγραμμα για την Εκπαιδευτική Ηγεσία. 

Το πρόγραμμα, το οποίο προσφέρεται στο πλαίσιο του εξ αποστάσεως Μεταπτυχιακού Προγράμματος Διοίκηση και Ηγεσία Σχολικών Μονάδων, απευθύνεται, επιπλέον, σε υποψήφιους/ες και εν ενεργεία διευθυντές/τριες σχολικών μονάδων, σε στελέχη εκπαίδευσης, φοιτητές/τριες και ενδιαφερόμενους/ες για το θέμα.  

Το πρόγραμμα υποστηρίζει όσους και όσες επιδιώκουν εξέλιξη σε θέσεις ευθύνης ή/και επιθυμούν να βελτιώσουν την καθημερινή τους επαγγελματική πρακτική και εστιάζει σε θέματα που συνδέονται με τις απαιτήσεις της σύγχρονης σχολικής πραγματικότητας.

Σκοπός του προγράμματος είναι η απόκτηση μιας σφαιρικής εικόνας των προκλήσεων και των εργαλείων της ηγεσίας στη σχολική μονάδα και η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης ώστε να ηγούνται με επαγγελματισμό, στρατηγική και ανθρωποκεντρική προσέγγιση.

Διάρκεια Προγράμματος και Μέθοδος Υλοποίησης

Το πρόγραμμα έχει διάρκεια 6 μηνών και υλοποιείται με μικτή μορφή μάθησης (blended learning), συνδυάζοντας σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση. Περιλαμβάνει 10 διαδικτυακά webinars, με ρυθμό περίπου ένα ανά δύο εβδομάδες, ώστε να δοθεί χρόνος για εμβάθυνση και εφαρμογή. Η παρακολούθηση στα webinars δεν είναι υποχρεωτική, ωστόσο θα είναι μια ωραία ευκαιρία σύνδεσης και άμεσης επαφής. Τα webinars θα βιντεοσκοπούνται, ώστε να διευκολύνονται όσοι και όσες επιθυμούν να τα δουν σε επόμενο χρόνο. Παράλληλα, οι συμμετέχοντες/ουσες θα έχουν πρόσβαση σε ψηφιακή πλατφόρμα με πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό, θα συμμετέχουν ενεργά σε διαδικτυακά φόρουμ συζήτησης και θα ολοκληρώνουν μικρές ασκήσεις, που ενισχύουν την πρακτική κατανόηση των θεματικών ενοτήτων.

Η 1η συνάντηση είναι προγραμματισμένη για την Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου, 19.00-20.00 (μέσω Zoom).

Θεματικές Ενότητες

1. Το σχολείο, ως οργανισμός που μαθαίνει
Η ενότητα παρουσιάζει το σχολείο ως μια ζωντανή και εξελισσόμενη κοινότητα μάθησης. Εξετάζονται οι μηχανισμοί μέσα από τους αναπτύσσεται η συλλογική μάθηση, καθώς και οι συνθήκες που ενισχύουν την κουλτούρα συνεργασίας, αναστοχασμού και συνεχούς βελτίωσης.

2. Εισαγωγή στα γραφειοκρατικά καθήκοντα του/της Διευθυντή/τριας Σχολικής Μονάδας
Αποτελεί μια πρακτική εισαγωγή στις διοικητικές και οργανωτικές υποχρεώσεις της διεύθυνσης. Παρουσιάζονται βασικές διαδικασίες, πρωτόκολλα, έγγραφα και θεσμικές απαιτήσεις που διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας.

3. Η έννοια της αποτελεσματικής αλλαγής στη σχολική μονάδα
Η ενότητα διερευνά τι σημαίνει «αλλαγή» στο σχολικό περιβάλλον και ποιες προϋποθέσεις απαιτούνται για να είναι ουσιαστική και βιώσιμη. Αναλύονται τα εμπόδια, οι παράγοντες επιτυχίας και ο ρόλος της ηγεσίας στον σχεδιασμό και την υλοποίηση αλλαγών.

4. Λήψη αποφάσεων σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς
Παρουσιάζονται βασικά μοντέλα λήψης αποφάσεων, πηγές επιρροής και παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα των επιλογών. Η ενότητα περιλαμβάνει πρακτικά παραδείγματα και εργαλεία για τεκμηριωμένη, συνεργατική και ηθικά ευαίσθητη λήψη αποφάσεων.

5. Επαγγελματική Ανάπτυξη και Μάθηση Εκπαιδευτικών
Αναλύονται οι σύγχρονες θεωρίες επαγγελματικής μάθησης και τα μοντέλα ανάπτυξης του προσωπικού. Εξετάζεται ο ρόλος της ηγεσίας στη δημιουργία σχολείου που μαθαίνει, καθώς και πρακτικές ενδυνάμωσης και υποστήριξης των εκπαιδευτικών.

6. Διαχείριση συγκρούσεων και αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού οργανισμού
Η ενότητα εστιάζει στην αναγνώριση αιτιών συγκρούσεων, στα στυλ αντίδρασης και στις επιπτώσεις για τη σχολική λειτουργία. Παρουσιάζει πρακτικά εργαλεία για θετική διαχείριση συγκρούσεων και ενίσχυση της ομαδικής αποτελεσματικότητας.

7. Η Τέχνη της Ισχύος: Στρατηγικές Ηγεσίας για Αποτελεσματική Επιρροή
Εξερευνώνται μορφές ισχύος, μηχανισμοί επιρροής και τρόποι χρήσης της ισχύος με ηθικά και αποτελεσματικά κριτήρια. Η ενότητα αναδεικνύει πώς η επιρροή συνδέεται με την εμπιστοσύνη, την επικοινωνία και την ηγετική παρουσία.

8. Σχολική ηγεσία και Αειφορία
Εξετάζεται πώς η σχολική ηγεσία συνδέεται με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Παρουσιάζονται δράσεις, στρατηγικές και πρακτικές που βοηθούν το σχολείο να λειτουργεί με περιβαλλοντική συνείδηση και κοινωνική υπευθυνότητα.

9. Πετυχαίνοντας τη Συμφωνία: Αποτελεσματικές Διαπραγματεύσεις στο Χώρο Εργασίας
Η ενότητα παρουσιάζει τεχνικές διαπραγμάτευσης και στρατηγικές για την επίλυση διαφορών στο σχολικό περιβάλλον. Εστιάζει σε πραγματικά παραδείγματα και σε τρόπους αναζήτησης κοινά αποδεκτών λύσεων μέσα από δημιουργικό διάλογο.

10. Ηγεσία στον 21ο αιώνα: Διαχείριση της ποικιλομορφίας και στρατηγικές για σχολεία χωρίς αποκλεισμούς
Εκπαιδευτικοί και ηγέτες καλούνται να διαχειριστούν αυξανόμενη ποικιλομορφία. Η ενότητα εμβαθύνει σε πρακτικές συμπερίληψης, ίσης μεταχείρισης και δημιουργίας σχολείων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες όλων των μαθητών.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχοντες/-ουσες θα είναι σε θέση να:
• Περιγράφουν τα χαρακτηριστικά του σχολείου ως οργανισμού που μαθαίνει.
• Αναγνωρίζουν τα βασικά διοικητικά καθήκοντα και θεσμικές διαδικασίες της σχολικής μονάδας.
• Εξηγούν τις έννοιες και τα στάδια της αποτελεσματικής αλλαγής στο σχολείο.
• Αναλύουν διαφορετικά μοντέλα λήψης αποφάσεων σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
• Διακρίνουν βασικές θεωρίες επαγγελματικής μάθησης και αρχές συμπερίληψης.
• Εφαρμόζουν τεχνικές διαπραγμάτευσης και στρατηγικές επίλυσης συγκρούσεων.
• Συνθέτουν πληροφορίες και δεδομένα για να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις.
• Χρησιμοποιούν μορφές ισχύος και επιρροής με αποτελεσματικό και ηθικό τρόπο.
• Σχεδιάζουν δράσεις και πρωτοβουλίες για σχολεία αειφορίας και συμπερίληψης.
• Ενισχύουν τη λειτουργικότητα και συνεργασία των σχολικών ομάδων.
• Υιοθετούν κουλτούρα συνεχούς μάθησης και αναστοχασμού.
• Δεσμεύονται σε ηθική ηγεσία και υπεύθυνη χρήση της επιρροής.
• Ενθαρρύνουν τη συμπερίληψη, τον σεβασμό και την ισότητα στο σχολείο.
• Ανταποκρίνονται με ευαισθησία στην ποικιλομορφία και τις ανάγκες όλων των μαθητών.
• Προωθούν την επαγγελματική βελτίωση και την ποιότητα της σχολικής ζωής.

Η αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί μέσω δραστηριοτήτων που συνδυάζουν θεωρητική κατανόηση και πρακτική εφαρμογή. Συγκεκριμένα, οι συμμετέχοντες αναμένεται να ολοκληρώσουν κουίζ κατανόησης μετά από κάθε ενότητα, σύντομη τελική εργασία (έκτασης 200-300 λέξεων) μέσω της οποίας θα κάνουν σύνδεση με την επαγγελματική τους πρακτική. 

Το πρόγραμμα προσφέρεται από μέλη ΔΕΠ και ΣΕΠ του Πανεπιστημίου Frederick, με ειδική γνώση και εμπειρία σε θέματα εκπαιδευτικής ηγεσίας και διοίκησης.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συμμετέχοντες/-ουσες θα λάβουν Βεβαίωση Παρακολούθησης 50 ωρών, σύμφωνα με τις προδιαγραφές και τα ακαδημαϊκά κριτήρια του Εκπαιδευτικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Frederick.

Οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής έως και τις 8 Δεκεμβρίου μέσω ηλεκτρονικής φόρμας στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://forms.gle/kkcipbo7YEDFT1zw5

Για απορίες και διευκρινίσεις, μπορείτε να επικοινωνήσετε στο dledu.pv@frederick.ac.cy

Previous article icon-grid View all articles Next article